fallback

Бягството от новините е лоша новина

Ерата на масмедиите приключва, което ще има големи последствия за политиката

16:06 | 20.04.24 г. 4
Автор - снимка
Създател

Въпреки цялото безпокойство относно поляризацията и дезинформацията, нещо много различно всъщност се случва в потреблението на новини: епохата на масмедиите е към края си, пише колумнистът на Financial Times Саймън Кюпър.

Връщаме се към време, в което повечето хора не получават почти никакви новини. Все по-голям брой граждани не обръщат внимание на текущите събития, подобно на повечето обикновени британци преди появата на първия популярен вестник, Daily Mail, през 1896 г. Формиращите общественото мнение, които диктуват политическия разговор, са склонни да пренебрегват тази промяна, защото те по дефиниция се интересуват от новините. Какво се случва с едно общество, когато мнозинството се изключи?

Разбира се, никога не е имало златен век, в който всички да следят новините. Джордж Оруел пише на 28 май 1940 г., когато започва евакуацията на британската армия от Дюнкерк: „Хората говорят малко повече за войната, но много малко… Снощи със съпругата ми Айлийн отидохме в кръчмата, за да чуем новините в 21:00. Барманката нямаше да ги пусне, ако не я бяхме помолили, и изглежда никой не ги слушаше.“

Все пак в продължение на около век хората в развитите страни купуваха вестници. Може би са го правили просто заради спортните страници, времето и карикатурите, но все пак са поглъщали и текущите политически събития. Радиата и телевизорите им бълваха ежечасни новини.

Сега унищожаването на медиите от интернета е към своя край. Много хора, които се оплакват от „медиите“, почти не се сблъскват с тях. През 2023 г. за първи път кабелната и ефирната телевизия взети заедно са представлявали по-малко от половината от телевизионния продукт в САЩ, отчита компанията за медийни изследвания Nielsen. Netflix и YouTube печелят битката. Fox News се сви до нишова медия за пенсионери.

САЩ са загубили две трети от своите вестникарски журналисти от 2005 г. насам. Бившият лидер на британските консерватори Уилям Хейг отбеляза в реквием за местните вестници, че някога могъщият Birmingham Post, в град с 1,15 милиона жители, сега продава 844 печатни копия на седмица. Нищо чудно, че беше необходим телевизионен сериал, който да развълнува обществеността относно неправомерните присъди на британските пощенски началници, след като медиите безрезултатно съобщаваха за скандала години наред.

Клишето гласи, че хората мигрират към социалните медии в търсене на новини. Е, миграцията е факт, но не заради новините. В края на краищата, защо да позволявате на журналисти, на които не вярвате, да ви говорят за политици, на които също не вярвате? Meta казва, че новините сега представляват под 3 процента от това, което потребителите виждат в най-голямата ѝ платформа Facebook. Instagram също деприоритизира новините. TikTok дори няма да показва политически реклами.

Това отразява нарастващата група от хора, които намират новините за депресиращи, скучни и повтарящи се. Брекзит, например, се усеща като 2016 г. Политиците са изпреварени от конкурентни знаменитости в икономиката на вниманието. Ако състезанието Байдън-Тръмп беше телевизионно риалити шоу, щеше да бъде прекратено през 2020 г. Дори Тръмп е загубил шокиращата си способност и част от остроумието си.

Експертите се чудят защо гласоподавателите не отдават заслуженото на Байдън за подобрената икономика. Ами, вече малко избиратели виждат икономическа статистика. Недостатъчно популярни събития като Закона за чиповете и науката привличат дори по-малко внимание от изменението на климата.

Само зрелищните новинарски видеоклипове достигат до аполитичните хора. Такива имаше на американо-мексиканската граница и първоначално във войните в Украйна и Газа, докато съдържанието не започна да се повтаря. Украинската война е пример за пренебрегвано събитие в международен план, се казва в доклад за цифровите новини на института Ройтерс. Що се отнася до Газа, протестиращите на Запад, скандиращи „От реката до морето“ (има се предвид палестинска държава между река Йордан и Средиземно море – бел. прев.), и хората, на които те въздействат, са минимални непредставителни малцинства. Западняците предимно игнорират войната в Израел (въпреки че когато бъдат анкетирани, хората, които се отзовават, изразяват мнения, за които не са мислили пет минути преди това).

Няколко сериозни новинарски медии ще оцелеят като специализирани издания, като списанията за радиолюбители в миналото. Съдържанието им се дискутира предимно от добре образовани мъже с поляризирани възгледи, отбелязва институтът Ройтерс. Политиците ще ухажват непропорционално тази група, пренебрегвайки апатичните маси.

Ерата без новини ще промени политиката. „Ако една нация очаква да бъде едновременно невежа и свободна, това няма да стане, защото никога не е било“, пише един от основателите на САЩ Томас Джеферсън. Очаквайте нарастване на негласуващите, както вече се случва във Франция. Поляризацията увеличи избирателната активност в САЩ през 2020 г. до 66 процента, най-високата от 1908 г. насам, но това вероятно е било пикът. Интернет инфлуенсърите може да изместят телевизионни личности като Тръмп и Володимир Зеленски. И тъй като гражданите губят интерес, ще става по-лесно да се разрушава демокрацията в стил Виктор Орбан.

Чудим се на руснаците, че са пасивни, докато правителството им върши престъпления. Много скоро може да станем същите, завършва Кюпър.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:06 | 20.04.24 г.
fallback
Още от Свят виж още