Дори германската икономика да започне отново да расте през 2024 г., тя ще се бори да се отърси от неприятностите, които стоят зад един от най-слабите ѝ годишни резултати от цяло едно поколение, пише Bloomberg.
Засегната от енергийни проблеми, от спада на глобалното търсене и отсъпваща в надпреварата за господство на пазара на електромобили, страната вероятно е била в рецесия, тъй като приключи 2023 г. с шокиращо съдебно решение, което подкопа цялата стратегия на Берлин за бюджета.
Тъй като данните за индустрията, които ще излязат следващата седмица, вероятно ще покажат само леко подобрение спрямо тригодишното дъно, правителството е принудено да увеличи инвестициите и е изправено пред заплаха от стачки на жп транспорта, малко икономисти очакват силен скок. Страната, която отдавна е смятана за двигател на еврозоната, е изправена пред редица проблеми.
„Ние сме доста песимистични за германския растеж през тази година“, коментира Стефан Шнайдер, главен икономист за Германия в Deutsche Bank Research. „Комбинацията от цикличен и структурен натиск в момента смазва надеждата, че страната може да разплете възела си и да се върне към предишните темпове на растеж от 1,5-2% в обозримо бъдеще“.
Въпреки че проучвания сочат възможно достигане на дъното на производството в страната, данните в следващите дни също така могат да очертаят точно колко дълбоко е то.
Фабричните поръчки през октомври бяха близо до най-ниското си ниво от средата на 2020 г., а икономистите очакват данните от понеделник да разкрият увеличение от 1% през ноември, което не е достатъчно, за да поправи щетите. Информация за износа ще бъде обявена в същия ден.
Във вторник данните за промишленото производство - също отслабващо до подобно ниско ниво - ще покажат дали и то най-накрая е започнало да се възстановява след пет последователни месеца на спад.
Цялостното впечатление може да сочи към второ тримесечие на свиване, условно описвано като рецесия. По-ясна индикация за това какво се случва ще има на 15 януари, когато германските власти ще разкрият първата национална оценка на Групата на седемте за брутния вътрешен продукт за цялата 2023 г.
Тя вероятно ще включва малък годишен спад, който Bundesbank очаква да е 0,1%, докато Европейската комисия смята, че ще е 0,3%.
Единствените случаи в последните две десетилетия, в които Германия се справяше по-зле, бяха през 2009 г., когато световната финансова криза беше в разгара си, а след това по време на пандемичния шок през 2020 г.
Страната не се представи особено добре през 2023 г., но избегна широко прогнозираната рецесия. Все пак обаче беше обхваната от криза с доставките на газ след руската инвазия в Украйна, а тази криза все още няма устойчиво решение.
Въпреки че отговорът на коалицията на канцлера Олаф Шолц беше да удвои прехода към щадяща климата енергия, нейният метод за постигане на това наскоро беше отхвърлен от върховния съд на Германия.
Оттогава министрите създадоха преработени бюджети както за 2023 г., така и за 2024 г., но по-големият въпрос за това как да се промени икономиката, за да се компенсират годините на недостатъчни инвестиции, остава неразрешен, тъй като правителството се бори с конституционно пазено ограничение на заемите, което изисква почти балансирани бюджети.
„Преходът към климатично неутрална страна и голямото количество инвестиции, които трябва да бъдат направени, преди в даден момент да могат да се генерират приходи, също засилват несигурността“, коментира икономистът от Dekabak Габриеле Видман. „Това ще бъде бреме през тази и следващите години“.
Политическото предизвикателство пред Шолц се усложнява от потенциала за повече и по-дълги стачки на работещите в жп транспорта, от ядосани от премахването на субсидиите фермери, както и от възхода на крайнодясната Алтернатива за Германия, която вероятно ще спечели на местните избори по-късно тази година в своите бастиони в източната част на страната.
Икономическите проблеми на Германия не са свързани само с енергетиката, тъй като недостигът на кадри оказва натиск върху базирания на производството бизнес модел. А в момент, в който китайската BYD надмина дори Tesla като най-големия производител на електромобили в света, автомобилното лоби на страната VDA в четвъртък заяви, че производството на леки коли миналата година е останало с 12% под това от 2019 г.
На този фон Bundesbank очаква общ растеж от само 0,4% за тази година. Това би било подобрение спрямо 2023 г., но все пак ще е един от най-лошите резултати през този век, комбиниран с инфлацията, която според властите ще се задържи по-дълго, отколкото в други големи икономики в еврозоната.
Шнайдер от Deutsche Bank твърди, че може да има още едно годишно свиване с 0,2%, въпреки че той вижда перспектива за растеж след време.