Шофьорите отново започват да усещат натиск на бензиностанциите, тъй като цената на петрола се приближава до 100 долара за барел. Намаляването на доставките от Саудитска Арабия и Русия може да тласне световните цени на петрола още по-високо, пише Wall Street Journal.
Но Китай, най-големият вносител на суров петрол в света, също има думата тук. И макар да изглежда, че растежът на Китай се е подобрил умерено през август , все още има две ключови причини, поради които пазарите може да надценяват вероятния обхват на китайското търсене и неговото въздействие върху глобалните бенчмаркове, в това число и върху Брент, в края на 2023 г.
Първо, през последните месеци Китай се насочи агресивно към руския петрол, който се предлага на намалени цени. Второ, китайският внос на суров петрол все още изглежда, че доста изпреварва основното търсене - а износът на рафинирани продукти, особено на дизелово гориво, рязко нараства.
От началото на войната в Украйна Китай даде да се разбере, че смята западните санкции срещу Русия за нелегитимни - и продължава да внася големи количества руски петрол. Но от декември 2022 г., когато САЩ и Европа се споразумяха да наложат таван на цените на руския петрол, като използват контрола си върху глобалния застрахователен бизнес при корабоплаването, китайските покупки скочиха до небето.
Общият внос на китайски суров петрол отчита вторите по големина обеми в историята през август, показват данни на CEIC. Но като изключим вноса от Русия, те са нараснали само с около 2% спрямо нивата от декември 2022 г. Вносът от Русия се е увеличил с около 60% през същия период и сега е с над 30% по-голям от този от Саудитска Арабия, доставчик номер две за Китай.
На фона на международните петролни цени, които се движат нагоре, обичайните обтегнати отношения на Китай със Запада, а руският суров петрол все още се търгува със значителна отстъпка спрямо алтернативите, има всички основания да се очаква тази тенденция да продължи. Според данни на CEIC Китай внася руски петрол с отстъпка от 28 долара за метричен тон спрямо общата средна вносна цена на суровия петрол – далеч по-ниска от отстъпката от 61 долара през май, но все още значителна. И докато тази разлика се задържа, тя ще продължи да действа като амортисьор за Брент и други глобални бенчмаркове.
Освен това няма гаранция, че китайският внос ще продължи да расте бързо. През по-голямата част от 2023 г. Китай изглежда агресивно е попълвал петролните си резерви, възползвайки се от по-ниските цени. Страната не публикува редовно данни за запасите си от суров петрол като САЩ, но през второто тримесечие тя е произвела и внесла около 14 милиона метрични тона повече суров петрол, отколкото е рафинирала, изчислява CEIC.
А производството на рафинирани продукти като дизел също е било подозрително ускорено през 2023 г. в сравнение с традиционните двигатели на търсенето като сектора на имотите и тежката промишленост. След като глобалните цени на горивата отново се повишиха, тези продукти започнаха да изтичат обратно на световните пазари с отмъщение: нетният износ на петролни продукти от Китай почти се утроява през август до 2,4 милиона метрични тона, показват данни на CEIC. През юни, когато цените бяха много по-ниски, Китай изнесе само 109 000 тона продукт.
Разбира се, китайският растеж винаги може да изненада в посока нагоре в края на 2023 г., въпреки че в момента стабилизирането, а не силното възстановяване изглежда по-вероятно. И Китай може да има други причини да продължи да запълва петролните си резерви, дори и на по-високи цени, като се има предвид засиленият фокус на Пекин върху сигурността и самоувереността – и все още обтегнатите отношения със Запада.
Но всеки, който залага на предизвикан от Китай скок на цените на петрола в края на 2023 г., вероятно ще бъде разочарован.