Федералният резерв на САЩ повиши лихвените проценти, за да забави нажежената икономика. При някои от най-големите и най-сигурните компании това оказва обратен на очакваното ефект, повишавайки техните печалби, пише Wall Street Journal.
Фирмите, които печелят от по-високите лихвени проценти, са утвърдени кредитополучатели, които уловиха ниски лихвени проценти около пандемията с падеж на облигации по-късно в бъдещето, отколкото когато и да било през този век. По-високите лихвени проценти имат малко непосредствено въздействие върху техните разходи по заеми – засягат само облигациите, когато бъдат рефинансирани – докато те печелят повече от своите купчини пари.
За Фед динамиката притъпява въздействието на повишаването на лихвените проценти, което е предназначено да работи отчасти, като убеждава големите компании, че капиталът е по-скъп. Компаниите, които установяват, че разполагат с повече пари благодарение на по-високите лихви, могат да увеличат дивидентите, да инвестират повече и да бъдат по-склонни да плащат повече на персонала, като всичко това подкрепя икономиката.
Например Microsoft, която се нарежда на второ място в света по пазарна капитализация, има повече пари и краткосрочни инвестиции, отколкото дълг, така че не е застрашена от по-високи лихви. Но също така фиксира разходите си по заеми: плати точно същата лихва, 492 милиона долара, през последното тримесечие, както година по-рано. Въпреки това, тя спечели значително повече от своите парични средства и краткосрочни инвестиции - 905 милиона долара от лихви само през тримесечието.
Опитът на Microsoft изглежда е отразен в цялата икономика. Корпоративните нетни лихвени плащания – т.е. лихвите, платени по дълга минус получените по спестяванията – паднаха с нарастването на лихвените проценти, обратното на това, което обикновено се случва.
Все пак и корпорациите страдат от по-високите лихви, разбира се, и това създава разделение между имащите и нямащите на пазара. Тежестта пада върху по-слабите компании, които не са били в състояние да поддържат ниски лихвени проценти за много дълго време или които са избрали да вземат заеми, използвайки банкови кредити с плаваща лихва или подобен дълг, при който лихвените проценти се покачват с възходящите корекции на Фед. Компаниите, оценени като junk, най-слабата категория кредитополучатели, сега имат средно най-краткия падеж на дълга си, което означава, че са изправени пред по-често рефинансиране при много по-високи лихви. Повече пари, изразходвани за лихви, означават по-малко достъпни такива за акционерите, работниците и инвестициите.
Но дори за по-слабите компании положението не е особено болезнено.
Неизпълненията и фалитите се увеличават, но далеч не са катастрофални по мащаб. Кристиан Стрейк , президент на калифорнийския фондов мениджър Pimco, казва, че компаниите са се възползвали от ускорената инфлация, която е подкрепила маржовете на печалбата.
„Ако запазим лихвените проценти там, където са в момента, и икономиката продължи да се охлажда, тогава ще има истински стрес, ако не и бедствие на кредитния пазар с ливъридж“, предупреждава Стрейк.
Разделете пазара по размер и е ясно, че най-големите компании са най-малко засегнати от по-високите лихви. Изчисленията на Андрю Лапторн, ръководител на количествените изследвания в Société Générale, показват, че лихвеният процент, плащан от първите 10 компании в индекса S&P 500 едва се е повишил от най-ниските си нива и все още е под пика си преди пандемията. Междувременно лихвата, плащана от най-малките компании в индекса, се е повишила до най-високото си ниво от повече от десетилетие.
Служителите на Фед, които искат да забавят икономиката, са изправени пред избора между още по-високи лихвени проценти, за да притиснат уязвимите компании, или към поддържане на високи лихвени проценти за достатъчно дълго време, за да започнат да удрят компании, които все още се радват на ниски лихвени проценти, когато техните облигации излязат за рефинансиране.
Разбира се, нищо не е вечно. Несъответствието между печелившите и губещите от увеличенията на лихвените проценти предоставя още една причина, поради която най-големите акции – печелившите – се оказват най-добре представящите се тази година.
Колкото по-дълго Фед поддържа лихвите високи, толкова повече облигации, дори на най-качествените емитенти, ще трябва да бъдат рефинансирани на по-висока цена. И ако икономиката най-накрая се счупи, цикличните компании - тези, които са най-чувствителни към спадове, като производителите на автомобили - изправени пред рязко по-ниски парични потоци, ще се сблъскат с проблеми при плащането дори на ниски лихви, които са заключили в миналото.