Самолет Airbus на руската авиокомпания Ural Airlines каца в град Екатеринбург на 14 ноември миналата година. След това остава приземен. Три дни по-късно резервна част от решаващо значение за навигационните системи с декларирана стойност над четвърт милион долара, произведена от американската компания Northrop Grumman, пристига за самолета, показват руски митнически документи.
Седмица по-късно, на 24 ноември, самолетът излита за Москва и оттогава е зает с превоз на пътници през Русия и Централна Азия, сочат данни от проследяването на полетите, цитирани от Ройтерс.
Въпреки западните санкции, които спират и доставката на части за самолетите Airbus и Boeing, Ural Airlines е внесла над 20 от устройствата, произведени в САЩ, откакто Русия нахлу в Украйна през февруари 2022 г., показват митническите данни.
Самолетни части за поне 1,2 млрд. долара са достигнали до руските авиокомпании от май миналата година, когато влязоха в сила повечето американски и европейски търговски ограничения и забрани за износ, до края на юни.
Оборудването е различно - от основни артикули, необходими за поддържане на летателна годност на самолета, като устройства на Northrop Grumman, клапани за налягане в кабината, дисплеи в пилотската кабина и колесник, до по-обикновени резервни части, като телефонни слушалки и тоалетни седалки.
Митническите данни показват, че частите са стигнали до Русия чрез посредници, някои от които от Таджикистан, Обединените арабски емирства (ОАЕ), Турция, Китай и Киргизстан. Нито една от страните не прилага западните санкции срещу Русия.
Сумата от 1,2 млрд. долара обаче вероятно подценява общата стойност на частите за самолети, внесени през разглеждания период в Русия, тъй като в данните са отчетени пратки, предназначени директно за руските авиокомпании или техни звена за поддръжка. Части за самолети вероятно са внасяни и чрез други компании.
Олег Пантелеев, ръководител на авиационния мозъчен тръст AviaPort в Москва, коментира, че руските авиокомпании са "решили проблема" как да работят под западните санкции. „Първо имаше шок, никой не знаеше какво да прави“, коментира той. „След два до три месеца бяха намерени нови канали за доставка и след шест или девет месеца се появиха доста алтернативи, което позволи намаляване на цените и сроковете за доставка“, допълва още той.
Заместник-изпълнителният директор на Ural Airlines Кирил Скуратов отказва да коментира как руският превозвач се снабдява с резервни части. От Northrop Grumman коментират, че не са идентифицирали продажби или ремонтни услуги, които да са осъществени с руски контрагенти. Компанията посочва, че има „стабилни процеси и процедури, за да се гарантира спазването на всички приложими закони и разпоредби, свързани с износа и санкциите“.
Правителството на САЩ заявява, че контролът върху износа и износа на съюзниците на Вашингтон засягат сериозно руския авиационен сектор. Официален представител на Европейския съюз коментира, че блокът се координира тясно със страните, които са наложили подобни търговски ограничения, за да гарантират, че те няма да бъдат заобиколени. „В някои страни се въвеждат системи за наблюдение, контрол и блокиране на реекспорта“, казва служителят.
Санкциите са причинили някои затруднения на руския авиационен сектор. В средата на 2022 г. източници от авиационната индустрия описаха как някои руски авиокомпании разглобяват стари самолети за части. Руският превозвач S7 Airlines каза през юни миналата година, че трябва да се откаже от плановете си да пусне нискотарифен оператор, тъй като не може да си достави поръчаните самолети Airbus.
Подобно на своя американски съперник Boeing, европейският производител на самолети прекъсна връзките си с руските си клиенти, когато санкциите започнаха да се прилагат.
Към 1 май тази година руските авиопревозвачи експлоатират активно 541 западни самолета, според данни, събрани от швейцарския доставчик на авиационно разузнаване ch-aviation. Броят им е горе-долу същият като отпреди войната, като се вземат предвид 75-те самолета, наети от руски авиокомпании, които чуждестранните им собственици са си върнали.
Руските авиокомпании са превозили 10,1 млн. пътници през юни, според руската федерална статистическа агенция Росстат. За сравнение, през юни 2022 г. превозените пътници са 8,87 млн., а през юни 2021 г. – 11,1 млн.
Без западните самолети руските авиокомпании щяха да свият значително операциите си, тъй като разполагат със само около 150 руски пътнически самолета във флотите си, според данните на ch-aviation.
Руското министерство на търговията и гражданската авиация не е отговорило на исканията на Ройтерс за коментар.
Преди търговските ограничения Ural Airlines, Aeroflot, S7 и други руски превозвачи разчитаха на поддръжка от глобални фирми като Lufthansa Technik от Германия. Когато тези фирми спряха да предоставят услуги – Lufthansa Technik заяви, че е спряла продажбите за Русия от 28 февруари 2022 г., руските авиокомпании се обърнаха към много по-малки доставчици.
През април 2022 г. например звеното за поддръжка на S7, S7 Engineering, започва да внася части от компания в Молдова - Air Rock Solutions, според митническите данни. Първата пратка е с водни филтри за Airbus с обявена стойност 1700 долара. През следващите 14 месеца S7 е получила части за поне 1,23 млн. долара от Air Rock, сочат данните.
Иван Мелников, главен изпълнителен директор на Air Rock и друг дистрибутор на части за самолети в Молдова - Aerostage Services, отрича да подава продукти на Русия. Той казва, че повечето от клиентите на компанията са от ОАЕ и Киргизстан, както и други страни.
„Невъзможно е да се прави бизнес с руски компании от Молдова, като се има предвид, че операциите на техните банки са невъзможни в Молдова и плащания не се обработват“, казва Мелников пред Ройтерс. „Не искаме да загубим нашите местни и международни партньори заради краткосрочни приходи“, допълва той.
Повечето от пратките, за които има данни в руските митнически регистри, че са доставени от Air Rock и Aerostage, са по заобиколни маршрути, като преминават транзитно през ОАЕ или Киргизстан. Попитан дали това може да означава, че клиентите му в тези страни са пренасочили доставките към руски авиокомпании, молдовският бизнесмен не е отговорил.
S7 и Aeroflot не са отговорили на искания за коментар.
Серийният номер, посочен в руските митнически регистри за устройството Northrop Grumman, изпратено в Екатеринбург миналата година, показва, че частта е произведена през октомври 2008 г. и е използвана на различни самолети, включително един в Саудитска Арабия преди шест години, според източник от индустрията с достъп до бази данни за поддръжка.
От митническите документи не става ясно коя е компанията, която е изпратила устройството през ноември. Те показват обаче как важни части са достигнали до Urals Airlines през 14-месечния период, прегледан от Ройтерс.
През юли 2022 г. например до Ural Airlines през ОАЕ е изпратена пратка с части от Istikloliyat 20, строителна компания, базирана в Таджикистан. През септември 2022 г. друга таджикска строителна фирма, Kafolati Komil, също е изпратила части в Русия от ОАЕ.
Махмадбашир Якубов, главен изпълнителен директор на Istikloliyat 20, не е отговорил на исканията за коментар. От Ройтерс не са успели да се свържат с Комилчон Якубов, главен изпълнителен директор на Kafolati Komil.
Някои от пратките на части на Northrop Grumman за Ural Airlines, преминали през ОАЕ, са били обработени от компания на име Skyparts FZCO, показват митническите документи. Дружеството е създадено през юни 2022 г. и е регистрирано в малък офис в една от свободните икономически зони на Дубай. На уебсайта на компанията се казва, че е основана от авиационни професионалисти, които предлагат поддръжка „от носа до опашката“ на самолетите.
Запитан за доставките на устройството на Northrop Grumman, мениджърът на Skyparts Саид Абдулоев коментира, че е запознат с частта и потвърждава, че дубайската фирма прави бизнес с таджикски компании, включително Istikloliyat 20. Skyparts е закупила една от частите на Northrop Grumman от доставчик от САЩ, но по негови думи тя не е изпращана в Русия. Той не е посочил коя е американската фирма, от която е закупил частта.
Руският превозвач Nordwind Airlines изглежда е впрегнал семейни връзки, за да набави части за 12-те самолета Airbus и 15-те Boeing в своя флот, показват данните на митниците. Компанията е собственост на Карине Букрей, според корпоративните регистри, и е внесла стотици части от Ramses Turizm. Базирана в турския курортен град Анталия, Ramses Turizm е собственост на съпруга на Букрей, Рамазан Акпинар. Никой от тях не е отговорил на исканията за коментар.
През април тази година Акпинар е потвърдил, че притежава Ramses Turizm и че е женен за Букрей, но тогава също е отказал да говори за износа на части за самолети за Nordwind. Руски документи показват, че Nordwind е спряла да получава части от Ramses Turizm три дни, след като от Ройтерс са се свързали с Акпинар за коментар. Авиокомпанията обаче продължава внос от друга турска компания, Na Havacilik ve Teknik, също базирана в Анталия.
От Ройтерс не са успели да се свържат с Нусрет Алпер, който основава Na Havacilik през август 2022 г., за коментар.
Според митническите регистри Nordwind също е внасяла части чрез своето звено за поддръжка NW Technic. Главният изпълнителен директор Валери Пашаев коментира пред Ройтерс, че отделът му е фокусиран единствено върху поддръжката на самолети и не участва в снабдяването с части. „Хората ми носят части и ми казват къде да ги монтирам. Аз вземам частите и ги монтирам“, посочва той.