Усилията на Кремъл да парализира украинските хранителни доставки се увенчават с успех, като една трета от износа на пшеница в страната е унищожен, след като черноморските пристанища на Украйна бяха ефективно блокирани миналия месец, съобщава Bloomberg.
Спадът бележи значителна неуспех за икономиката на Украйна и глобалната продоволствена сигурност, дори и с подкрепата на Европейския съюз (ЕС) в размер на 1 млрд. евро за изграждане на алтернативни маршрути от началото на руската инвазия. Тази седмица САЩ заявиха, че работят с европейските си партньори, за да поддържат износа на зърно, разчитайки на реки като Дунав и други пътища, след като преминаването по море е станало опасно.
„Ключовият въпрос са речните пристанища“, коментира Евгения Слепцова, старши икономист в Oxford Economics. Но увеличаването на обемите чрез тях може да се окаже трудно, тъй като „сега Русия започна да бомбардира Измаил и Рени“, две пристанища по поречието на Дунав, които бяха атакувани по-рано тази седмица.
Украйна успя да изнесе само 3,2 млн. тона зърно, растителни масла и други храни през четирите седмици до 15 август, което представлява спад от съответно 4,4 и 4,8 млн. тона през май и юни, когато черноморската сделка все още беше в сила, сочат оценки на консултантската фирма UkrAgroConsult.
Сега се очаква запасите от зърно да набъбнат през следващата година, тъй като по-добрите от очакваното реколти са изправени пред по-малко пазарни пътища.
Дори на фона на войната Украйна все още е важен износител на зърно в световен мащаб, а черноморската сделка, от която Русия се отказа на 17 юли, помогна за облекчаване на ръста на световните цени и поддържане на стабилни потоци към потребителите. Търговията със зърно на Русия печели от слабостта на Украйна. Износът на култури процъфтява и се очаква да съставлява близо една четвърт от световната търговия с пшеница през сезон 2023-24 г.
Украинският президент Володимир Зеленски каза, че в рамките на месец след пропадането на зърнената сделка са отчетени седем атаки срещу пристанища с дронове и ракети, което показва колко трудно е било да се намерят надеждни решения.
Има и логистични пречки: в момента отнема четири пъти повече време за някои товари да стигнат до Дунав в сравнение с юли заради задръствания, изтъква Алекс Лисица, член на борда на Украинския агробизнес клуб.
Закъсненията и по-малките обеми на пратките също водят до по-високи транспортни разходи. Олена Ворона, оперативен директор на доставчика Agrotrade Group, казва, че нейната компания напълно е преориентирала потоците към дунавските пристанища и железниците още преди сделката за зърно да се пропадне, но транспортните разходи са с до 50% по-високи.
Междувременно железопътният оператор на Украйна съобщи, че времето за изчакване на граничните пунктове към европейските страни в момента е около 5-6 дни. Шефът ѝ, Евгений Лященко, сподели пред Bloomberg, че се очаква износът на железопътен транспорт да се увеличи.
Това обаче може да не е достатъчно, за да предотврати по-широко забавяне. Износът на зърно и маслодайни семена от Украйна може да спадне с една четвърт през втората половина на годината в сравнение с първата половина, изчислява Слепцова от Oxford Economics.
„Това би свило с 3% брутния вътрешен продукт на Украйна през втората половина на годината“, предупреждава тя.