fallback

Как Португалия се превърна в производствен център за велопазара в Европа

Страната произвежда над 20 на сто от велосипедите, правени в Европа, при това със само 2% от европейското население

07:45 | 26.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Карането на колело се отразява добре на здравето, свързано е с малко разходи и облекчава трафика и вредните емисии в градовете. Предвид всички тези ползи търсенето на двуколесните превозни средства непрекъснато расте и през миналата година в Европейски съюз са били продадени 14,7 млн. "традиционни" и рекордните 5,5 млн. електрически велосипеда и се очаква пазарът да продължи да расте, по данни на Европейската конфедерация на велосипедната индустрия (European Confederation of the Cycle Industry - Conebi). 

Сред печелившите изглежда е Португалия, която от 2019 г. е най-големият производител на велосипеди в Европа. 

По данни на Евростат през 2021 г. производството на велосипеди в страната се е увеличило с 12% спрямо 2020 г. до близо 2,9 млн. броя - повече, отколкото се произвежда във всяка друга европейска страна. Това означава също, че страната произвежда над 20 на сто от велосипедите, правени в Европа, при това със само 2% от европейското население.

За 2022 г. все още няма пълна статистика, но със сигурност секторът се е разраснал още, като според португалската браншова организация Abimota през миналата година той е донесъл на португалската икономика 812 млн. евро, посочва германското икономическо издание Wirtschaftswoche.

Производството е концентрирано в Агуеда - малко градче на 80 км южно от Порто, където близо 60 компании произвеждат седалки, задни светлини, светлоотразители, каски, детски седалки и други компоненти. Недалеч, във Вила Нова де Гая, пък са производствените съоръжения и централата на RTE - най-големият производител на велосипеди на континента. Основният завод на компанията се разпростира на площ от близо 40 хил. кв. метра, или почти пет футболни игрища. До него фирмата миналата година година откри втори - за електрически велосипеди.

Регионът е станал известен като "Bike Value Portugal". В Белгия вече има "Bike Valley" (долина на велосипедите), затова трябваше да измислим нещо друго, шегува се Жоржи Медейрос, ръководителят на Abimota, по чиято инициатива се образува клъстърът около Агуеда.

На какво се дължи този бум? Зад него стои както целенасочена помощ от ЕС за изграждане на съответната инфраструктура, така и антидъмпиговите мита, които бяха наложени върху вноса на електрически велосипеди от Китай, както и нарушаването на глобалните вериги за доставки по време на пандемията от Covid-19. Значение имат и ниските производствени разходи - в Португалия цената на труда в производствената сфера е 16,10 евро на час (по данни за 2022 г.) спрямо средно за ЕС 30,50 евро на час.

И основен двигател зад този бум е RTE. Основана през 1983 г. в Португалия, семейната фирма започва дейността си като доставчик на индустриални бои, но от 1996 г. се специализира в сглобяването на велосипеди. През 2016 г. преминава прага от 1 млн. бройки годишно и според собствените ѝ данни производството ѝ вече достига межди 1,1 и 1,3 млн. колелета на година.

Тайната на успеха й е в избрания бизнес модел - от близо 23 години фирмата работи ексклузивно за френската верига за спортни стоки Decathlon.

Към възможностите за производство на велосипеди в Португалия вече интерес проявяват и компании от други страни и най-вече от Германия, която е не само най-големият европейски пазар (4,6 млн. продадени броя на обща стойност рекордните 7,4 млрд. евро през 2022 г.), но и водещ вносител (над 4,4 млн. внесени обикновени и електрически велосипеди миналата година). Засега португалското производство има малка част от този внос - най-много традиционни велосипеди Германия внася от Камбоджа и Бангладеш, както и от Полша и България. Най-много електрически велосипеди пък се внасят от България, Виетнам, Нидерландия, Тайван, както и от Унгария и Румъния.

Към Португалия обаче вече се насочват както малки германски компании като стартъпа за електрически колелета Sushi Bikes, така и големи играчи като Bosch и Canyon. Особено привлекателен изглежда е нарастващият пазар на електрифицирани велосипеди, за които се очаква тази година да надминат по продажби в Германия традиционните.

Sushi Bikes например се отказва от производството в Тайван и Китай в полза на много по-близките португалски заводи. В промоционално видео "зад кулисите", което младата компания разпространи, се виждат просторните и много модерни производствени съоръжения, както и работниците в тях, на чиито бели работни облекла стоя три познати букви - RTE.

(БТА)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:52 | 26.06.23 г.
fallback
Още от Свят виж още