fallback

Статистиката за износа на руски петрол опровергава твърденията на Москва за спад

Потоците към България, сега единственият черноморски пазар на Русия за суров петрол, остават стабилни на ниво от 83 000 барела на ден за трета поредна седмица

22:30 | 24.04.23 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Потоците на суров петрол от руските пристанища остават практически непроменени след възстановяването от предходната седмица - средно по 3,4 милиона барела на ден, става ясно от данни за проследяване на танкери, анализирани от Bloomberg. Силното търсене от останалите купувачи на руски петрол - предимно ограничени до Китай, Индия и Турция - помогна на обемите да достигнат нов връх на четириседмична средна база.

Износът все още не отразява намалението на производството, което според руското министерство на енергетиката е достигнало 700 хил. барела на ден през март. Не изглежда, че работата на рафинериите в Русия също е спаднала много. Последните данни показват, че нивата на преработка на суров петрол остават практически непроменени от началото на годината и до 19 април са били със 720 хил. барела на ден по-високи от същия пълен месец миналата година.

Намаляването на производството, което беше планирано да започне през март, трябваше да се отрази в цифрите за износ досега, но това не е така. Русия разполага с относително малък капацитет за съхранение, който може да използва като буфер срещу намаляване на производството. На фона на необходимия за нормалното функциониране на петролопроводната мрежа на страната брой хранилища, е малко вероятно износът да се поддържа по този начин.

Отклоняването на суровия петрол, доставян преди това за Полша и Германия през тръбопровода „Дружба“, увеличи отвъдграничните потоци в началото на тази година до средно 3,32 млн. барела на ден, в сравнение с 2,94 млн. барела на ден през еквивалентния период в края на 2022 г. Потоците към Германия са спрени в края на 2022 г., а доставките към Полша са преустанови в края на февруари. Полската държавна рафинерия PKN Orlen SA прекрати последния си договор с руски доставчик в отговор на спирането на доставките на петрол през „Дружба“.

Комбинираният обем суров петрол, доставен по кораби до Китай и Индия, плюс по-малките потоци към Турция и количества на танкери, чиято крайна дестинация все още не е ясна, се повиши за втора поредна седмица, достигайки рекордните 3,35 млн. барела на ден през последните четири седмици.

Тъй като крайните дестинации за разтоварване на натоварени в края на януари кораби станаха очевидни, потоците към Китай нараснаха до нови върхове след инвазията в Украйна и остават близо до тези нива през февруари. Историческите модели предполагат, че повечето от корабите, чиито маршрути са идентифицирани като дестинации за „Непозната Азия“ и се насочват към Суецкия канал, ще разтоварят в Индия, докато тези, намиращи се край северния бряг на Мароко, са се отправили към Китай.

Седмични доставки на петрол от Мурманск. Източник: Bloomberg

Операциите по прехвърляне от кораб на кораб изглежда се пренасочват към Атлантическия океан от средиземноморските води край испанския северноафрикански град Сеута, както стана и миналото лято.

Танкерът Aframax Volans е прехвърлил овара си на VLCC Scorpius на север от островите Кабо Верде, докато Nurkez изглежда се подготвя да започне прехвърляне в Eliza II в неделя.

Повече от 60 товара са прехвърлени между кораби на тези две места и край гръцкия бряг близо до Каламата от началото на годината.

Седмични доставки на петрол от Козмино, Де Кастри и Сахалин. Източник: Bloomberg

Русия и Индия обсъждат създаването на съвместни институти за презастраховане на петролните доставки, споделя руският вицепремиер Денис Мантуров, който не изключи, че такива организации могат да се появят до края на годината. Вицепремиерът Александър Новак заяви миналия месец, че Русия се нуждае от нови застрахователни и презастрахователни механизми за своя износ на петрол.

Доскоро страната все още разчиташе на западни застрахователи, за да покрие повече от половината от танкерите, който изнася руски петрол. Но една от компаниите за пренос, активно ангажирана с транспортирането на руски петрол, загуби стандартната за индустрията застраховка за флота си, след като наруши горната граница, поставена от Г-7 за руския петрол.

Потоците на суров петрол през седмицата, приключила на 21 април, са намалели с около 35 хил. барела на ден спрямо предходната седмица до 3,4 млн. барела на ден. На четириседмична средна основа общият износ по море се е увеличил със 72 хил. барела на ден до 3,46 млн. барела на ден, което е най-високото ниво от 10 месеца насам.

Променливите седмични данни се влияят от разписанието на танкерите и закъсненията при товарене, причинени от неблагоприятни метеорологични условия. Поддръжката на пристанищата също може да наруши износа за няколко дни.

Всички данни изключват товари, идентифицирани като казахстански клас KEBCO. Това са доставки, извършвани от KazTransoil JSC, които преминават транзитно през Русия за износ през балтийските пристанища Уст-Луга и Новоросийск.

Казахските барели се смесват със суров петрол от руски произход, за да се създаде еднакъв експортен клас. След нахлуването на Русия в Украйна Казахстан ребрандира своите товари, за да ги разграничи от тези, изпращани от руските компании. Транзитният суров петрол е специално освободен от санкциите на Европейския съюз (ЕС).

Натоварени танкери с петрол на руските терминали. Източник: Bloomberg

Азия

Доставките до азиатските клиенти на Русия, плюс тези, пренасяни с танкери, чиято крайна дестинация остава неясна, се повишиха до исторически връх от 3,28 млн. барела на ден в периода до 21 април. Това е със 100 000 барела на ден над предишния връх, отчетен през четириседмичния период до 31 март.

Макар обемите, насочени към Китай и Индия, изглежда са намалели от последните пикове, историята показва, че повечето от товарите на кораби без ясна първоначална дестинация в крайна сметка се озовават в една от двете страни.

Еквивалентът на 580 хил. барела на ден е бил пренесен с кораби, показващи дестинации като Порт Саид или Суец в Египет, или които вече са били или се очаква да бъдат прехвърлени от един кораб на друг край южнокорейското пристанище Йосу. Тези доставки обикновено завършват в пристанища в Индия или Китай.

Обемите, обозначени като „Други неизвестни дестинации“, отнасящи се до 334 хил. барела на ден, са натоварени на танкери, показващи дестинация Сеута, Каламата или без дестинация. Повечето от тези товари преминават транзитно през Суецкия канал, но някои може да завършат в Турция. Все по-голям брой се прехвърлят от един кораб на друг в Средиземно море, за да продължат към Азия.

Европа

Износът на руски суров петрол по море до европейските страни остава стабилен на 83 хил. барела на ден през 28-те дни до 21 април, като България се оказва единствената дестинация на тези товари. Данните не включват доставките до Турция.

Пазарът, който консумираше повече от 1,5 милиона барела на ден суров петрол, идващ от терминали в Балтийско, Черно море и Арктика, беше почти напълно загубен, за да бъде заменен от дестинации в Азия, които са много по-скъпи и при които доставката отнема много време.

През четирите седмици до 21 април не е бил доставян руски суров петрол за страните от Северна Европа.

Износът за Турция, единственият останал средиземноморски клиент на Русия, спадна до 104 хил. барела на ден през четирите седмици до 21 април, най-ниското ниво от пет седмици.

Потоците към България, сега единственият черноморски пазар на Русия за суров петрол, остават стабилни на ниво от 83 хил. барела на ден за трета поредна седмица.

Потоци според експортната локация

Общите потоци на руския суров петрол остават почти непроменени през седемте дни до 21 април, свивайки се с около 35 хил. барела на ден. По-малките доставки от Черно море и Арктика бяха почти изцяло компенсирани от увеличенията в Балтийско море и Тихия океан.

Цифрите изключват обемите от Уст-Луга и Новоросийск, идентифицирани като казахстански клас KEBCO.

Приходи от износ

Постъпленията за Кремъл от митата за износ на суров петрол намаляват, спадайки с 500 хил. долара до 46 млн. долара през седемте дни до 26 април, докато четириседмичните средни приходи растат 1 млн. долара до 47 млн. долара.

Президентът на Русия Владимир Путин подписа законови поправки за начина, по който цената на руския петрол се определя за данъчни цели. От април размерът на данъка върху добива на полезни изкопаеми и данъка върху печалбата на петролните компании се изчисляват, като се използва намаляваща отстъпка към преобладаващите цени на сорта Брент, а не оценки на суровия петрол „Уралс“. Експортното мито, което ще бъде премахнато в края на 2023 г., първоначално не беше засегнато от промяната. Въпреки това руското министерство на финансите сега предложи да се уеднакви подходът чрез прилагане на същия механизъм към митата за износ от юни. Това ще доведе до данъци, базирани на референтна експортна цена, която е с 28 долара за барел под тази на Брент, като отстъпката ще падне до 25 долара през юли и ще остане на това ниво до края на годината.

Размерът на митото за април е определен на 1,95 долара за барел, с малка промяна спрямо март, въз основа на цената на „Уралс“ от 50,80 долара за барел през периода на оценка, който продължава от 15 февруари до 14 март. Митото за май ще бъде 1,96 долара за барел, въз основа на цена на „Уралс“ от 51,15 долара за барел между 15 март и 14 април.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:29 | 24.04.23 г.
fallback
Още от Свят виж още