fallback

Авиационната индустрия в Европа се готви за нарушени полети по Великден

Стачки във Франция, Португалия, Великобритания и Германия може да нарушат пътуванията в части от Европа

21:33 | 06.04.23 г.

Европейската авиационна индустрия се готви за нарушен трафик по Великден заради стачки и отменени полети, които ще бъдат голям тест за способността на индустрията да предотврати повторение на хаоса през летния сезон миналата година, пише Ройтерс.

През последните седмици стачки имаше във Франция, Португалия, Великобритания и Германия и те може да нарушат пътуванията в части от Европа през великденските празници, отбелязват представители на авиокомпании и летища и ръководители на въздушния трафик.

„Ще има забавяне, няма съмнение в това“, каза Стив Мур, който отговаря за управлението на въздушния трафик в Eurocontrol.

Подробностите за забавянията остават неясни, но предупрежденията илюстрират колко уязвима е авиационната индустрия на външен натиск въпреки усилията за избягване на повторение на опашките и отменените полети миналата година.

Авиокомпаниите са притеснени от ескалацията на стачките, след като работеха от месеци да се справят с належащия проблем с недостига на служители чрез по-добра координация и запълване със служители за потенциално връщане на трафика на нивата отпреди пандемията.

„Мисля, че трябва да планираме това и правим всичко възможно да го смекчим. Но, разбира се, е много трудно, защото… ни уведомяват едва 24 часа по-рано“, казва главният изпълнителен директор на еasyJet Йохан Лундгрен.

Това вероятно няма да успокои дебата за строгите правила за компенсация на пътниците в ЕС. Авиокомпаниите казват, че трябва да плащат компенсации без самите те да бъдат компенсирани за забавяне на въздушния трафик.

Групи на потребители твърдят, че стачки на диспечери не са новост и авиокомпаниите трябва да реагират по-бързо и да изплащат компенсации.

Европейската лобистка група BEUC съобщи, че предварителното заплащане от потребителите на самолетни билети трябва да бъде прекратено, особено във време на нарушен трафик, тъй като авиокомпаниите често харчат бързо тези пари и потребителите трябва да се борят с месеци, за да получат парите си обратно.

Перспективата за нови забавяния възникна, след като Франция беше обхваната от поредни национални протести заради пенсионната реформа.

Само стачките във Франция са предизвикали до момента забавяне за хиляди часове, понякога от 70 хил. минути за един ден, сочат данни на Eurocontrol.

Ако един полет бъде забавен рано през деня, се получава ефект на натрупване, тъй като самолетите пристигат по-късно и излитат по-късно за летищата на дестинациите си, предизвиквайки системни проблеми.

От 13 март насам френската гражданска авиация DGAC е изисквала почти ежедневно от авиокомпаниите да намаляват полетите си с 20%-30% на няколко летища, включително „Орли“, второто по натовареност в Париж.

Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри се оплаква, че стачките нарушават възможностите на авиокомпаниите да преминават през френското въздушно пространство, където прелитанията съставляват около 15% от европейския трафик според Eurocontrol.

Миналата седмица той призова Европейската комисия да направи повече, така че стачките да не се отразяват на прелитанията, като въведе правила за минимална услуга. Но експерти в индустрията твърдят, че стачките са национален проблем.

Нарушенията съвпадат с възстановяването на търсенето на пътувания. Излитанията от Великобритания в уикенда за Великден се очаква да нараснат с 11% спрямо миналата година и с 650% от 2021 г. насам, въпреки че ще останат с около 13 на сто под нивото преди пандемията, сочат данни на Cirium.

Призив за решения

Стачки, организирани от различни профсъюзи предизвикват нарушаване на трафика в Германия през последните седмици, като някои ръководители в индустрията призовават за нов подход към споровете, за да се минимизират сътресенията.

Само на летището във Франкфурт над 300 хил. пътници не са могли да излетят заради стачките.

„За нас това означава изгубени приходи за милиони евро“, коментира ръководителят на летището във Франкфурт Щефан Шулте.

„Трябва да се запитаме дали не е по-добре да имаме координирано примирие за критична инфраструктура. За да няма различни стачки в различно време, които винаги засягат общата система толкова силно“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:38 | 06.04.23 г.
fallback
Още от Свят виж още