Въпреки високите цени на енергията и опасенията относно икономическия растеж търсенето на инженери в Германия е по-силно от всякога, показва ново проучване на индустриалната асоциация VDMA, цитирано от Automobilwoche. Изследването се извършва веднъж на три години.
Според изчисленията на VDMA около две от всеки три компании (67%) от сектора на машиностроенето в момента имат свободни места за инженери. В предходното проучване от 2019 г. всяка втора индустриална компания търсеше да наеме инженери.
VDMA очаква търсенето да продължи да нараства през следващите години.
„Въпреки голямата икономическа несигурност, като високите цени на енергията, нуждата от инженери е огромна“, изтъква вицепрезидентът на VDMA Хенрик Шунк.
Едва всяка трета компания в проучването посочва, че може да запълни свободните места.
Като основни пречки пред намирането на достатъчно на брой инженери в индустрията компаниите посочват недостига на кадри и липсата на достатъчно добра квалификация. Всеки четвърти респондент изтъква, че не може да намери служители с необходимата квалификация.
Една от причините е демографската картина.
Според проучването по-голямата част от анкетираните 519 компании (около 60 на сто) очакват броят на инженерните работни места да продължи да нараства до 2027 г. Това се отнася преди всичко за областите на научноизследователска и развойна дейност, както и за строителството. „В дългосрочен план проблемът с младите таланти е предизвикателство номер едно за тежката промишленост. Това се отнася не само за инженерите, но и за квалифицираните работници“, коментира Хартмут Рауен, заместник-генерален мениджър на VDMA.
Според Рауен сред основните причини за недостига на инженерни кадри са и демографските тенденции, конкуренцията с други сектори за служители с висше образование и ръстът в сектора на машиностроенето като цяло.
Основните причини за недостига на инженери той вижда в демографските тенденции, конкуренцията с други сектори за висшисти и ръста в машиностроенето като цяло. „Тезата за деиндустриализацията на Германия е мит“, категоричен е Рауен.
Експортно ориентираната германска машиностроителна индустрия е най-големият индустриален работодател в страната с повече от един милион служители. Понастоящем в индустрията работят над 180 хил. инженери.
„Инженерната професия е работа в екип, тя е международна, значима и добре платена“, изтъква Рауен, добавяйки: „Машиностроенето е в центъра на процеса на трансформация към климатично неутрално общество“.
VDMA насърчава ентусиазма към технологиите в училищата. „За съжаление, технологиите не се изучават като отделен предмет в много от училищата във федералните провинции“, посочва Рауен. „Имиграцията на квалифицирани работници също е проблем, ако искаме да поддържаме ниво на технологична нация“, допълва експертът.
Според проучването на VDMA компаниите се опитват да привлекат специалисти на ранен етап от тяхното развитие чрез курсови или дипломни работи, стажове и практически семинари и др.
Според Рауен има какво да се желае по отношение на въпроса за набиране на жени инженери. Според проучването 14% от компаниите прилагат конкретни мерки за увеличаване на дела на работещите жени, като гъвкаво работно време, работа на непълен работен ден и дистанционна работа. Делът на жените сред инженерите в машиностроенето в момента е 11,3%. Това е с два процентни пункта повече спрямо данните от 2019 г.