През този празничен сезон европейските търговци на дребно се опитват да създадат празнично настроение на купувачите, тъй като руската агресия изисква малко очаквана жертва: коледните лампички.
Предвид перспективата за спиране на тока или нормиране на електроенергията, длъжностни лица в градове като Хелзинки, Лисабон и Лондон спират някои декоративни осветителни тела по централните улици и площади. Нахлуването на Русия в Украйна влоши отношенията с най-важния доставчик на енергия на континента, а жителите са призовани да намалят отоплението и да си вземат по-кратки душове. Ограничаването на традиционните блещукащи звезди и ледени висулки е част от тези усилия.
Бахнхофщрасе в Цюрих, главната търговска улица в Швейцария и една от най-скъпите в Европа, се гордее с "Люси" - годишно светлинно шоу, което изпълва нощното небе с "диаманти". Но тази година тези калейдоскопични очи ще осветяват магазините на Луи Вюитон и Гучи само по пет часа вечер, което е приблизително половината от обичайната продължителност.
Това повдига въпроса доколко потребителите ще бъдат склонни да отворят портфейлите си по време на най-щастливото за търговците на дребно време на годината, пише Bloomberg TV Bulgaria.
"Не мога да си представя, че това няма да окаже влияние върху поведението на купувачите", каза Марсел Щофел, ръководител на Швейцарския съвет на търговските обекти.
Прочутите коледни светлини на лондонската улица "Оксфорд" тази година ще използват с две трети по-малко енергия, като намалят работното време до 8 часа на ден и преминат към LED осветление, според компанията New West End, която организира изложението.
Балансът между "примамливото пазаруване и отговорните действия по отношение на използването на енергия" е приоритет, казва Дий Корси, главен изпълнителен директор на компанията, която управлява престижния търговски район.
Във Франкфурт властите не само ограничават празничното осветление, но и няма да отопляват тоалетните на известния коледен пазар на площад Рьомер в града. Това притеснява собствениците на близките търговски обекти като Railslide, които разчитат на пешеходния трафик и празничната атмосфера, за да стимулират продажбите на сноубордове и ски облекло.
"Ако хората не искат повече да идват в града, това ще ни навреди твърде много", казва собственикът Тим Щихел.
Въпреки че някои търговци на дребно се надяват, че ще бъдат възнаградени от купувачите за доброто си поведение при изключването на осветлението, неотдавнашно проучване на швейцарската асоциация на собствениците на магазини показа, че повечето експерти очакват енергийната криза да намали продажбите.
Дори когато опасенията от криза в електроснабдяването надвиснаха над празниците, някои критици се питат дали съкращенията не разкриват по-голям интерес на държавните служители да покажат, че предприемат някакви действия, отколкото в действителност да пестят енергия. В Париж кметът Ан Идалго предложи осветлението на Айфеловата кула да се изключва всяка вечер с един час по-рано, въпреки че нощното осветление представлява само 4% от потреблението на електроенергия на забележителността.
Празничното осветление на централната търговска улица в Цюрих също не е толкова голям консуматор, изразходвайки приблизително толкова, колкото би консумирала домашна фурна, ако бъде оставена да работи на най-високата си температура за същото време.
В други случаи няма никакъв избор. Кметът на Вроцлав, Полша, на около 300 мили от украинската граница, не е трябвало да мисли дълго, за да реши да освети само централния пазарен площад през този празничен сезон. Доставчикът на енергия за града наскоро обяви увеличение на цените с 500% за следващата година, което би довело до годишна сметка на града от около 405 млн. злоти (87 млн. долара) - шест пъти по-висока от обичайната.
Но дори и на места, където разходите за енергия не са скочили до небето, някои общински ръководители продължават да преоценяват разходите си.
Ливиньо, един от най-популярните ски курорти в италианските Алпи, ще спести 50 хил. евро тази година, като не постави коледни светлини. Зимното убежище за хиляди туристи би могло да поеме по-високите разходи, но властите решиха вместо това да дарят парите на местни семейства в нужда.
"Да харчим пари за чисто декоративно осветление по време на сериозна криза не ми се струваше правилно", каза кметът Ремо Гали.
"Малко сме притеснени за въздействието върху местната търговия", казва Марко Кола, собственик на хотел и председател на местната асоциация на търговците на дребно. "Тук през декември вече е тъмно в 16:00 ч. Коледните светлини бяха стимул за хората да се разхождат в центъра."