Запасите от дизелово гориво в Северозападна Европа ще достигнат най-ниското си ниво от поне 12 години насам в началото на следващата пролет, сочи прогноза на консултантската компания Wood Mackenzie Ltd., цитирана от Bloomberg.
Очаква се запасите от дизел да продължат да се трупат през декември и януари, след което да претърпят рязък спад. През март нивата вероятно ще достигнат най-ниските си стойности от 2011 г., предупреждават анализаторите.
Тъй като Европейският съюз (ЕС) ще прекрати доставките на руско гориво по море в началото на февруари, ситуацията с вече ограничените доставки на континента може да се влоши. Запасите представляват важна защита срещу подобни прекъсвания и когато те се изчерпят, се увеличава рискът от пазарна волатилност.
По-ниските нива на запасите подкрепиха ръста на маржовете на петролните компании и рафинерии, коментира Джеймс Бърли, старши анализатор в Wood Mackenzie.
В резултат на това консултантската компания очаква дневният темп на преработка на суров петрол в Северозападна Европа да нарасне с 420 хил. барела този месец, достигайки общо 6,14 млн. барела.
„Очакваме по-високото производство да продължи да бъде поддържано от силните нетни парични маржове и очакваме запасите от газьол/дизел в края на декември да достигнат почти 3 млн. барела“, изтъква Бърли.
Тъй като Русия остава най-големият доставчик на ЕС за дизелово гориво, транспортирано с кораби, Wood Mackenzie очаква рязко намаляване на запасите в края на зимата.
Част от проблема с наличността на дизел в Европа – и в САЩ – се крие в структурата на фючърсните пазари. Кривата на газьола, търгуван на Международната петролна борса (ICE), е низходяща, което означава, че доставките в краткосрочен план са по-скъпи от тези, които се доставят на по-късна дата. Това обезсърчава складирането, тъй като трейдърите са готови да продават днес на по-добра цена, отколкото да се стремят да сключват сделки за бъдещи доставки. Въпреки че този тренд отслабва през последните дни, той се задържа на пазара.