Докато кризата с издръжката за живот притиска потребителите и свива разполагаемите им доходи, тазгодишният период на празнично пазаруване едва ли ще донесе облекчение на европейските търговци на дребно, които продават всичко – от обувки за бягане до дамски чанти, пише в анализ Ройтерс.
Днес Amazon.com даде ясна насока за бъдещите тенденции през този празничен сезон – традиционно пиков период за сектора с търговия на дребно. Гигантът прогнозира забавяне на растежа на продажбите през периода, предупреждавайки, че предпазливите заради инфлацията потребители и компании имат по-малко пари за харчене.
Дори най-големите европейски имена предупреждават за задаващи се трудни месеци, а инвеститорите съответно ги наказаха.
Германският производител на спортни стоки Adidas сви годишната си прогноза, а вторият по големина моден търговец на дребно H&M започна програма за съкращаване на разходи за 2 млрд. шведски крони (177 млн. долара).
Годишната печалба на британския онлайн моден търговец ASOS потъна с впечатляващите 90% от пандемичния си връх, а акциите на копанията са вторите по най-лошо представяне тази година сред 350-те най-големи компании, листнати във Великобритания, като изтриха две трети от пазарната капитализация.
Картината е подобна и при фирми като Reckitt Benckiser, която произвежда кондомите Durex и почистващите препарати Detoll, както и при гиганта Unilever. И двете предупредиха за натиска върху потребителите.
Най-лошото предстои
На фондовите пазари европейският сектор за търговия на дребно се понижи след мрачната коледна прогноза на Amazon, а вече е загубил 40% от стойността си от началото на годината – над два пъти повече от удара по по-широкия регионален индекс.
И все пак JPMorgan и други стрази казват, че най-лошото тепърва предстои както за потребителите, така и за търговците на дребно.
„Потребителите са подложени на силен натиск и ще намалят дискреционните си разходи, докато разходите за търговците на дребно се покачват“, коментира Кийрън Калахан, ръководител европейски капиталови проучвания в Amundi.
Калахан визира нарастването на лихвите по ипотеките и други сметки, които притискат потребителите, докато по-високите цени на суровини като памука увеличават разходите на търговците на дребно.
Инвеститорите и стратезите очакват маржовете на търговците на дребно да бъдат значително намалени през следващата година, тъй като натискът върху разходите допълнително се изостра от отслабването на валутите и срива на потребителското търсене.