Стачките и недостигът на служители принудиха авиокомпаниите да отменят хиляди полети, за да избегнат дългите с часове опашки на големите летища в първото лято след повсеместните блокади заради COVID, а полетите ще останат нарушени и през есента, пише Ройтерс.
Протести на служители
След обхватни съкращения на работните места и на заплащането, когато COVID-19 предизвика спиране на пътуванията, служители в индустрията искат голямо повишаване на заплатите и по-добри условия на труд.
Полетите в Европа бяха силно нарушени на 16 септември, когато стачка на френските авиодиспечери доведе до отмяната на половината от пристигащите или заминаващите полети на летищата в Париж и на други полети над Франция.
Ryanair съобщи, че са били засегнати плановете за пътуване на 80 хил. пътници, след като авиокомпанията отмени 420 полети, основно до френски градове, различни от Париж.
Кабинният екипаж на Ryanair в Испания планира да стачкува от понеделник до четвъртък всяка седмица до 7 януари заради искания за по-високи заплати и по-добри условия на труд.
Lufthansa и профсъюзът на пилотите VC постигнаха споразумение по спор за заплатите на 6 септември, като предотвратиха втора стачка. Първата наложи отмяната на стотици полети.
Базираните в Испания пилоти на EasyJet спряха работа за девет дни през август от бази в Барселона, Малага и Палма в Майорка. Кабинният екипаж в страната се отказа от планирана тридневна стачка за края на юли, след като постигна споразумение с авиокомпанията.
SAS и Ryanair се договориха през юли за условията със синдикатите на пилотите, а British Airways и KLM подписаха споразумение с наземния си персонал. Norwegian Air се договори през юни да повишение на заплатите на пилотите с 3,7% наред с други придобивки.
Съкращаване на полети, тавани за пътниците
Авиокомпании, сред които Lufthansa, British Airways, easyJet, KLM и Wizz Air съкратиха хиляди полети от летните си графици в опит да смекчат нарушенията, а големи летища, включително „Хийтроу“ в Лондон и „Скипхол“ в Амстердам удължиха таваните за броя на пътниците до есента.
„Скипхол“ съобщи на 26 септември, че ще намали дневния брой на пътниците с около една пета поне до март 2023 г. Летището не успява да разреши проблема с недостига на охранители. По-рано същия месец „Скипхол“ съобщи, че ще намали дневния брой на пътниците с 18% до най-малко 31 декември.
След като преди време съкрати летния си график и спря продажбите на билети за полети на кратки разстояния, излитащи от летище „Хийтроу“, до средата на август British Airways съобщи на 22 август, че ще отмени още полети до края на октомври, след като летището удължи тавана върху броя на заминаващите пътници. То също така ще намали зимния си график с 8%, което ще засегне около 10 хил. полета.
В същото време летище „Гетуик“ в Лондон съобщи, че няма да удължи ограниченията върху броя на пътниците след август, тъй като е запълнило недостига на охранители, а член на борда на директорите на Lufthansa заяви, че най-лошата част от хаоса с полетите е приключила за авиокомпанията.
Наемане и стимули
Ръководители в индустрията казват, че е трудно да наемат служители за често физически изтощителната и относително нископлатена работа на летища извън града. Обучаването на нови служители и изваждането на необходимите им разрешителни също отнемат месеци.
„Скипхол“ се съгласи също да плаща на 15 хил. чистачи, служители в багажното отделение и охранители допълнителни 5,25 евро на час през лятото. Летището трябва да наеме 500 охранители, след като започна сезона с около 10 хил. служители по-малко в сравнение с периода преди пандемията.
Компанията за летищна сигурност ICTS, която оперира летище „Шарл дьо Гол“ в Париж, предложи еднократен бонус от 180 евро на служителите, които бяха склонни да отложат ваканцията си до 15 септември, и 150 евро за служители, които доведат нови хора в компанията, съобщи представител на профсъюза CGT.
Само около 150 летищни служители от Турция са наети на германски летища, далеч по-малко от първоначалните очаквания. Те ще помагат за обработката на багажа въз основа на временни договори до началото на ноември.