Китайски автомобили, телевизори и смартфони заменят германския и южнокорейския внос в Русия, докато нейният пазар се прекроява от санкциите и изтеглянето на марки след инвазията в Украйна, пише Bloomberg.
Резултатът е смут в търговията, а Русия се стреми да изолира по-нататъшни прекъсвания като се ориентира към стоки от държави, които не са се присъединили към санкциите, наложени от САЩ и техните съюзници. Москва също пренаписва правилата, за да позволи на своя държавен инвестиционен фонд да инвестира във валутите на Китай, Индия и Турция, след като санкциите блокираха покупките в евро и долари.
„Освен китайски коли, там няма нищо“, коментира Владимир, директор в металургичния сектор, който си е купил нов автомобил Tiggo от Chery Automobile в Москва този месец. Мъжът отказва да разкрие фамилията си.
„Все пам има приличен избор и, изненадващо, колите са много добри“, допълва той.
Войната ускори насочването на Русия към Азия, а промените, които преди отнемаха години, сега се случват за месеци. Промените обхващат различни части на икономиката – от банковия сектор до продажбите на енергия.
Продажбите на превозните средства на Great Wall Motor и Geely Automobile Holdings се задържаха стабилни през юли, въпреки че автомобилният пазар се срина със 75% в сравнение с година по-рано, издигайки техните марки в редиците на най-продаваните автомобили. През последното тримесечие 81% от вноса на нови автомобили е бил китайски, в сравнение с 28% през първото тримесечие сочат данни на Avtostat.
В доклад от 24 август Руската централна банка посочва, че бизнес настроенията в търговията с автомобили са останали положителни за първи път от инвазията в Украйна, започнала през февруари, докато пазарът се пренасочва от европейски прозводители към азиатски коли.
Детронирането на Samsung
Пазарът на смартфони също се промени в полза на Китай, след като Apple и Samsung Electronics спряха доставките. Въпреки че техните продукти се предлагат чрез сив внос, който няма благословията на производителите, подобни продажби могат да отблъснат потребителите, защото устройствата са по-скъпи и не са в гаранция.
Xiaomi беше най-големият производител на смартфони по продажби в Русия през второто тримесечие, измествайки Samsung, а три от петте топ бранда в класацията се оказаха китайски, сочат данни на най-големия мобилен оператор в страната Mobile TeleSystems.