Американските потребители стоят твърдо пред лицето на нажежената инфлация и нарастващите лихвени проценти – дори ако харчат с малко по-малко удоволствие и много повече разочарование, пише Bloomberg.
Продажбите на дребно, с изключение на предизвикания от цените спад на приходите от бензиностанциите и спада на покупките на моторни превозни средства, са се повишили с повече от очакваното през юли - 0,7%, показват данните на Министерството на търговията в сряда.
Магазините за строителни материали, тези за електроника и електроуреди и онлайн търговците бяха сред тези, които отчитат лек ценови ръст, преди данните да се коригират спрямо инфлацията.
Walmart Inc. и Target Corp. се подготвят за добър сезон на пазаруване тази есен, след като поеха болезнените намаления на цените при облеклото, кухненските уреди и дворните мебели, тъй като купувачите се оттеглиха от двугодишната шопинг мания. Клиентите все още посягат към портфейлите си, казват търговците на дребно, но сега фокусът е върху стоките от първа необходимост, тъй като разходите за пътувания и ресторанти нарастат, а инфлацията принуждава купувачите да плащат повече за основни стоки.
„Най-важният извод е, че разходите на потребителите за стоки продължават да се увеличават, въпреки че по-голямата част от енергията им е насочена към услугите“, казва Стивън Стенли, старши икономист в Amherst Pierpont Securities.
Тъй като икономиката на Китай се забавя, а Европа се насочва към рецесия на фона на рязко покачващите се цени на енергията, устойчивостта на американския потребител изглежда още по-забележителна.
Това също предполага, че Федералният резерв има още работа за ограничаване на търсенето, докато се опитва да увеличи контрола върху инфлацията, която е близо до 40-годишен връх.
Общата стойност на продажбите на дребно в САЩ за миналия месец, некоригирана за промени в цените, беше по същество без промяна. Икономистите от Wells Fargo & Co. обаче изчисляват, че промяната, коригирана спрямо инфлацията, всъщност представлява ръст от 0,6%.
„Данните показват, че универсалните магазини започват да намаляват цените, за да се отърват от набъбналите запаси, тъй като търсенето продължава да се измества към разходите за услуги. Ръстът на цените на храните натежава върху чувствителните към парите потребители“, коментират икономистите Елена Шулятиева и Елиза Уингър.