Силните ръстове в цените на хранителните продукти водят до много ясно изразени реакции от страна на потребителите в Германия. Разбира се, те харчат повече за храна - по необходимост. Но също така преминават към по-евтини марки, а понякога дори се отдръпват от отделни продукти.
Проучване на компанията за пазарни анализи POS-Pulse показва, че инфлацията засяга сериозно клиентите. Повече от 98% от анкетираните посочват, че цените в техния супермаркет са по-високи от преди година, пише в свой анализ Handelsblatt.
Фактът, че олиото за готвене е поскъпнало в резултат на войната в Украйна, се потвърждава и от 87% от анкетираните. Но други категории продукти са съвсем малко по-назад.
Например 81% от потребителите твърдят, че сега трябва да харчат повече за млечни продукти, т.е. за сирене, кисело мляко или масло. Подобна е ситуацията и при месото - 79%, и при брашното - 72%. Но плодовете, зеленчуците, рибата и сладкарските изделия също са значително по-скъпи.
Как реагират клиентите на ръста на цените в супермаркета? В крайна сметка според проучванията на Федералната статистическа служба цените на хранителните продукти се повишават всеки месец от средата на миналата година, а през април дори са се увеличили с 8,6%. Оказва се, че в много случаи потребителите вече не са склонни да плащат високите цени.
Потребителите се отказват от рибата и месото
Това е особено видно при рибите. Макар че консумацията на риба в Германия се увеличава от години, 52% от участниците в проучването на POS Pulse заявяват, че купуват по-малко риба, а в някои случаи напълно се отказват от нея. 11% са преминали към по-евтина марка, което означава, че са оставили по-малко пари в магазина.
Подобна е ситуацията и при месото: 45% от анкетираните са купували по-малко или са се отказали напълно от него. Тази картина е в съответствие с други проучвания, които показват, че потребителите в Германия се отказват все по-често от месото. А сега този тренд се ускорява заради високите цени. Клиентите не са толкова гъвкави по отношение на млечните продукти, въпреки че там цените се повишиха особено рязко. Така например цена от две евро за маслото преди се е смятала за горна граница, която никога не е била надхвърляна. Според наблюденията на потребителските центрове цената на маслото напоследък варира между 2,29 и 3,35 евро в зависимост от марката.
Но потребителите все още изглежда остават до голяма степен лоялни към своята марка. 36% процента заявяват, че ще продължат да купуват същата марка млечни продукти от същия магазин. Други 11% са купили любимата си марка на по-ниска цена в друг магазин.
Затова много търговци на дребно се опитват да привлекат потребителите в магазините си със специални оферти за млечни продукти. Например Aldi се опитва да противодейства: търговецът на дребно намали цената на 225 грама масло от собствената си марка от 2,29 на 2,19 евро.
Като цяло обаче във всички категории е очевидно, че клиентите намаляват разходите си поради по несигурността и, разбира се – финансовия натиск. Дори при основните храни, като плодове (39%) и зеленчуци (34%), много от анкетираните заявяват, че купуват по-малко. При сладкишите и снаксовете този дял достига 41%.
Това се отразява и в касовите апарати на търговците на дребно. Федералната статистическа служба съобщи, че продажбите на дребно на хранителни стоки през април са намалели със 7,7% в реално изражение в сравнение с предходния месец. В изявлението си органът пише, че това вероятно се дължи на силното увеличение на цените.
Степента, в която това тревожи търговците на дребно, може да се види в рекламите на веригите супермаркети. При почти всички от тях цената е изтеглена на преден план. Например Edeka стартира кампания с твърдението: „Във всяка Edeka има дискаунтър". В телевизионните реклами и видеоклиповете на Tiktok фокусът е по-специално върху собствените марки. Edeka предлага около 7000 продукта на цени с отстъпка.
Производителите на храни се възползват от високите цени
Според току-що публикувания икономически доклад на Германската федерация на хранително-вкусовата промишленост производителите на храни в Германия са успели да увеличат приходите си с 13,6% до 12,6 млрд. евро през март. „Увеличението на приходите се дължи на повишаването на продажните цени", се казва в доклада. Освен това производителите са успели да увеличат продажбите си като обем с още 0,6%.
Това вероятно ще подхрани още повече дългогодишния спор между търговците на дребно и производителите относно ценообразуването. Докато производителите изискват по-високи цени във връзка с увеличените производствени и логистични разходи, търговците на дребно забавят темпа, тъй като се опасяват от спад в продажбите.
Това многократно води до спиране на доставките и дори до някои празни рафтове в супермаркетите. Спорът между производителя на шоколад Ritter Sport и Lidl например очевидно се изостря. Търговското списание Lebensmittelzeitung съобщава, че от началото на май производителят не доставя стоки на дискаунтъра, тъй като не приема исканията за цените. Компаниите не са коментирали темата.
В началото на февруари топ купувач на една от търговските вериги заяви пред Handelsblatt: „Ако се съобразим с всички искания на производителите, ще има двуцифрена инфлация при храните?“. Изглежда, че сега Германия се насочва точно към това, а за потребителите вероятно ще предстоят още по-трудни времена.