Докато някои се въоръжиха и се присъединиха към украинската съпротива, а други отвориха домовете си за бежанците от войната, има нещо, което всички можем да направим, за да отслабим способността на руския президент Владимир Путин да продължи да води тази война. Можем да премахнем тези четвърт милиард долара, които му изпращаме ежедневно чрез покупка на петрол, като най-лесният начин да направим това е като променим нашите навици за шофиране, пише в коментар за Automotive News Europa Юлия Полисканова, директор „Превозни средства и електрическа мобилност“ в неправителствената организация Transport & Environment.
Автомобилите консумират около една трета от целия внос на петрол, който Европа получава от Русия. Бензиновите и дизелови автомобили, които караме, са използвали петрол за 78 млрд. долара през 2021 г., от които 19 млрд. долара са отишли директно за Русия.
Така че, за да подкопаят възможността на Путин да продължи инвазията, европейците могат да действат сега, като ограничат използването на своите автомобили, за да редуцират търсенето на петрол.
Това трябва да се отнася основно до ефективността, а не да е насочено към онези, които се нуждаят от превозните си средства, за да изкарват прехраната си. Но онези шофьори, които използват големи автомобили, консумиращи големи количества бензин или дизел, за да отидат до супермаркета, който се намира на 15 минути пеша от дома им, трябва да се запитат дали това наистина е необходимо.
Освен това трябва да се ангажираме и с други мерки за пестене на гориво, като работата от вкъщи, ограниченията на скоростта и повишаване ефективността при логистичните операции при тежкотоварния транспорт, посочва Полисканова.
По-широко използване на електромобилите
Освен мярката за намаляване на ненужните пътувания, за Европа има по-широки структурни решения, които биха могли да ѝ помогнат да намали търсенето на петрол не само от Русия, но и от други недемократични или нестабилни режими като Саудитска Арабия или Иран.
Едно такова решение очевидно представляват електрическите автомобили, които не използват петролни горива. Но страните, които разчитат най-много на вноса на петрол от Русия и имат силно развита автомобилна индустрия, особено Германия, не правят достатъчно, за да насърчават този екологичен транспорт.
Електромобилите набират популярност и европейците успяха да купят над милион от тях през 2021 г., което се равнява на 10 процента от всички продажби на автомобили в региона. Корпоративните автопаркове и служебните автомобили – които представляват по-голямата част от продажбите в Европа – вече могат да преминат към изцяло електрически алтернативи.
Но макар Белгия да планира да ограничи данъчните облекчения само до електрическите фирмени автомобили до 2026 г., Германия и Франция и не следват примера ѝ и продължават да субсидират търсенето на петрол.
Друг проблем се крие в остарелите цели на ЕС за въглеродните емисии, които важат за колите, произвеждани и продавани в Европа. Понастоящем това се преразглежда, но ЕК не предлага затягане на правилата преди 2030 г. Това ще доведе до стагнация на бума на електрическите автомобили до края на десетилетието.
Ако се придържаме към предложенията на Брюксел, ние все още ще внасяме 250 милиона барела петрол от Русия в края на това десетилетие и по този начин ще предоставяме на Путин чек за 30 млрд. долара всяка година, изтъква Полисканова.
Тази сума може да бъде намалена до 12 млрд. долара, ако приемем предложенията на евродепутата Йън Хютема, който апелира за 75-процнетно намаляване на емисиите на въглероден диоксид при автомобилите до 2030 г.
Ако допълнително изискаме половината от всички продажби на нови автомобили да представляват електрически версии до 2025 г., за което настояват десетки неправителствени организации в целия ЕС, търсенето на руски петрол ще се свие с 33 милиона барела.
Поставянето на по-строги цели за емисиите при автомобилите с хоризонт от 2025 г. е постижимо за Европа и ще ограничи приходите към Путин от продажба на енергия, като същевременно ще гарантира енергийната независимост на региона, заключва Полисканова.