След инвазията на Русия в Украйна страните от Европейския съюз, Великобритания и САЩ затвориха въздушното си пространство за самолети и авиокомпании от Русия. Заради това сега руските пътници използват Сърбия като задна вратичка за посещение на курорти и градове в Западна Европа, пише Bloomberg.
Капацитетът на местата на полетите между Русия и Сърбия, които имат дългогодишни връзки, е нараснал с около 50% през първата седмица на март в сравнение с нивата отпреди войната.
По-нататъшните пътувания от Сърбия до страни, сред които Франция, Швейцария, Италия и Кипър, са се увеличили с почти две трети, сочат данни на компанията за анализи на тенденциите в продажбата на билети ForwardKeys.
Неутралната позиция на Белград по отношение на конфликта означава, че основният превозвач Air Serbia може да обслужва полети от и до Русия въпреки взаимните забрани за полети между Европейския съюз и Русия.
Тези полети осигуряват врата към Европа за руснаците, които иначе би трябвало да заобиколят през Турция или Персийския залив.
От Air Serbia не са отговорили веднага на запитванията за коментар на Bloomberg. Превозвачът е увеличил поне два пъти капацитета си до Москва и Санкт Петербург от началото на войната миналия месец, като дори е добавил широкофюзелажен самолет Airbus SE A330, използван преди за полети до Ню Йорк, според агент по продажбите на летището в Белград.
"Станахме център, съвсем неочаквано", коментира агентът, пожелал анонимност. "Не се чувствам добре да печеля от нечие нещастие, но това е невероятно. Почти всички полети са напълно резервирани и цената на билета не е проблем."
Сръбският президент Александър Вучич обеща да остане неутрален и да запази връзките си с Москва въпреки натиска върху бившата югославска република да участва в санкции, докато настоява за присъединяване към ЕС.
Визови ограничения
Въпреки затвореното въздушно пространство на руснаците не им е забранено да пътуват до ЕС, ако намерят начин да го направят. Някои наземни транспортни връзки също остават отворени, включително пътищата и железопътната линия, свързваща Санкт Петербург с Хелзинки, въпреки че визовите изисквания се затягат.
Финландската държавна железница VR, чиито влакове пътуват два пъти на ден до втория по големина град в Русия, заяви, че влаковете са били почти пълни след инвазията, въпреки че търсенето оттогава се стабилизира. Около 70% от пътниците са руснаци.
Министерството на външните работи на Естония заяви в четвъртък, че ще преустанови предоставянето на туристически визи на руснаците, докато продължават военните действия, като същевременно ще разглежда молби въз основа на хуманитарни нужди и семейни връзки.
Външният министър на Латвия също обяви, че визи ще бъдат издавани само по хуманитарни причини.
Влаковете все още се движат през Литва до руския анклав Калининград. Влакът спира по пътя, за да позволи на литовците, които работят или учат в Русия, да се върнат у дома и да осигури безопасно преминаване на противниците на режима на Путин.
"Всичко е трудно"
Руснак, пътуващ по сръбския маршрут до Москва, след като е работил в корабостроителница в Италия, обяснява пред Bloomberg, че е пътувал от Рим до Белград, след като директните полети са били спрени, а работодателят финансира билета му.
"Банката ми е блокирана, работодателят ми не може да превежда повече заплатата ми", казва мъжът. "Всичко стана трудно. Пари, визи, пътувания, всичко."
Сърбия е скочила на четвърто място по прехвърляния на руски полети от 12-то по-рано и се е превърнала в доминиращ център за достъп до други европейски страни, казват от ForwardKeys.
На първо място е Турция, като тя осигурява връзки с Грузия, Германия, Обединеното кралство и САЩ, следвана от Обединените арабски емирства и Катар, които се използват главно за достигане до дестинации в САЩ и Азиатско-Тихоокеанския регион.
Проследяването на полетите на Air Serbia от FlightRadar24 показва самолети, пътуващи до Белград, които се движат на запад от Москва през балтийските държави, за да избегнат Украйна, преди да се отклонят на юг над Полша, Словакия и Унгария, всички от които са прекъснали връзките си с Русия.
Полетите на Air Serbia от Москва избягват зоната на военни действия на път за Белград. Графика: Bloomberg
В миналото пътуванията от Русия през Сърбия бяха фокусирани върху Черна гора, която завзе 85% от трансферния пазар през януари, подпомогната от безвизовия достъп. Този дял сега е спаднал до 40%.
Туризъм в Кипър
В момента Кипър привлича 8% от руснаците, които се прехвърлят в Белград, спрямо само 0,3% през януари. Островът, който е ваканционна дестинация и е част от ЕС, разчиташе на Русия за една пета от туристите си преди кризата с коронавируса.
Франция е скочила до 7% от общия брой, Швейцария - до 6%, и Италия - до 5%, след като нито една от трите не е представлявала повече от 1% преди. През Белград руснаците пътуват също до Словения, Австрия, Германия, Испания и Обединеното кралство, казват от ForwardKeys, като едва ли някой е правил това през януари.