Промени в Закона за защита на потребителите ще гарантират европейски изисквания за обща безопасност на продуктите. С тях се определят задълженията на икономическите оператори, които ги пускат или предлагат на пазара, както и възможността да бъдат изземвани опасни продукти от потребителите. Това одобри правителството с проекта на Закона за защита на потребителите, съобщи пресцентърът на Министерския съвет.
В съответствие с европейски регламент се въвеждат и специфични изисквания към доставчиците на онлайн местата за търговия за безопасност на продуктите. Законопроектът определя Комисията за защита на потребителите като единно национално звено за контакт на България в системата за бързо предупреждение за обмен на информация за коригиращите мерки за опасни продукти Safety Gate.
Защита на колективните интереси на потребителите
Законопроектът въвежда в националното законодателство и изискванията на европейска директива, която се отнася до представителни искове за защита на колективните интереси на потребителите. Уреждат се основни въпроси: производства по национални и трансгранични представителни искове за установяване, преустановяване или забрана на действия или търговски практики, които са в нарушение на колективните интереси на потребителите; производства по национални и трансгранични представителни искове за средства за правна защита при неизпълнение на законово или договорно задължение; признаване на квалифицираните организации, които имат право да предявяват представителни искове за защита на колективните интереси на потребителите.
Законопроектът съдържа критерии за признаване на квалифицираните организации от министъра на икономиката и индустрията. Комисията за защита на потребителите ще има право да предявява искове за установяване, преустановяване или забрана на практики, които са в нарушение на колективните интереси на потребителите, и на искове за средства за правна защита при неизпълнение на законово или договорно задължение.
Целта на промените в закона е да повиши нивото на защита на потребителите, да се подобри прилагането на законодателството и пълното му съответствие с правото на Европейския съюз.
Нелоялни търговски практики на мобилни оператори
Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова издаде административни актове, с които забрани прилагането от мобилни оператори на нелоялна агресивна търговска практика, съобщиха от КЗП. Чрез злоупотреба с влияние, операторът налага всякакъв вид прекомерни и несъотвестващи на целта извъндоговорни пречки на потребителя, когато той желае да упражни правата си по договора, включително и да го прекрати, както и да избере друга стока, услуга, или търговец.
В КЗП са получени сигнали от потребители, че при предсрочно прекратяване на договора, освен неустойката в размер на три стандартни такси, операторът допълнително начислява и неустойка за предоставени отстъпки от цените на месечните такси, както и неустойка за предоставени отстъпки от цените на крайни устройства (в случаите, когато потребителят е закупил на преференциална цена и крайно устройство).
Твърденията на потребителите се подкрепят от приложените към жалбите им месечни сметки и фактури, от които е видно, че операторът действително начислява тези неустойки.
В съответствие с клаузите на договора, при предсрочно прекратяване на договор за електронни съобщителни услуги по вина или инициатива на потребителя, мобилният оператор има право да изиска заплащането на неустойка в размер на не повече от три стандартни месечни такси за всеки от абонаментните планове, по отношение на които договорът се прекратява предсрочно, напомнят от КЗП.
Вместо това обаче, освен уговорената в договора неустойка, са предвидени две допълнителни клаузи, които позволяват на оператора да претендира отстъпките от месечните абонаментни такси до края на срока на договора и разликата между стандартната цена на устройството и заплатената от потребителя цена, съответстваща на оставащия срок до края на договора. По този начин, като краен резултат, се заобикаля поставеният максимален праг на неустойка от размера на три месечни абонаментни такси за физически лица, установяват в Комисията.
Експертите на КЗП са категорични, че тези уговорки са във вреда на потребителя, накърняват добрите нрави и водят до съществено неравновесие между правата и задълженията. Те задължават потребителя при неизпълнение на неговите задължения да заплати необосновано високо обезщетение или неустойка. От Комисията посочват, че по същността си тези уговорки съставляват клаузи за неустойки и имат обезщетителен характер, независимо от обстоятелството, че са посочени като отстъпки от цените на абонаментите и крайните устройства. Според специалистите неустойките са уговорени във вреда на потребителя и не отговарят на изискването за добросъвестност. С включването в договора за мобилни услуги за едно и също неизпълнение на няколко различни и едновременно дължими санкции, се надхвърля обезпечителната и обезщетителната функция на неустойката и тя се явява необосновано висока.
В КЗП смятат, че мобилните оператори злоупотребяват с влияние, като се е възползват от позицията на по-силна страна в правоотношението си с потребителя, като тълкуват изключително в свой интерес клаузата за неустойка в договора. В хода на административното производство по издаването на заповедите е установено, че мобилните оператори нямат правно основание да начисляват допълнителни неустойки в допълнение към уговорения максимален размер на неустойката за физически лица – потребители.
От КЗП предупреждават, че е възможно тези действия да променят поведението на средния потребител по отношение на услугата, като го накарат да се откаже от решението за предсрочно прекратяване договора, заради прекомерно високите неустойки от агресивната нелоялна търговска практика, която прилага операторът.