"Има зависимости в съдебната власт. Забелязва се, че системата избира главен прокурор, чиито качества най-малкото са спорни. Главните прокурори успяват да се самозабравят в своя мандат. Конституционното разделяне на прокурорската квота от Съдебния съвет в отделен съвет на прокуратурата би било изключително съмнително. Пет години са предостатъчно голям период за главен прокурор", смята Стоил Моллов.
Според него конституционните промени в съдебната власт са крайно наложителни, тъй като тя не произвежда справедливост.
"Идеята за ограничаване на избора на президента на служебен премиер на първо място е мотивирана от доскорошните парламентарни кризи и няколкото неуспешни парламента. България има хибриден модел, има отклонения от западноевропейския“, посочи конституционалистът и напомни, че премиерът на Нидерландия Марк Рюте близо две години управляваше като министър-председател в оставка.
Стоил Моллов не е убеден, че в българското законодателство „трябва да бъдат привнасяни външни модели по такъв начин“. По думите му ограничаването на президента в избора на премиер върви ръка за ръка с удължаване легислатурата (законодателната власт - бел. ред.) на Народното събрание. "По-удачен би бил вариантът действащият министър-председател да излезе в оставка и да осъществява своите функции до встъпване в длъжност на новия от следващия парламент", коментира Моллов.
Трябва ли да има списък кои публични длъжности да бъдат избирани с одобрението на президента? Ще се следват ли европейски модели на Конституция и дори възможности от Търновската конституция, която е позабравена? Кои промени в Конституцията са компромисни? Има ли отстъпка от изискванията за образование при прокурорите и главния прокурор? Има ли законен срок за избор на председател на Столичния общински съвет?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.