Визия за промяна в образователната система започва да обсъжда Министерството на образованието и науката (МОН) заедно с депутати от различни парламентарни групи от следващата седмица. Целта е тя да послужи на следващия редовен кабинет, заяви пред БНР служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.
Основните промени ще бъдат насочени към качеството на образованието.
"Можем да използваме летните месеци да комуникираме с педагогическата общност, с родители и ученици подготвените промени в Закона за предучилищното и училищно образование. Да се обсъди как евентуално те могат да се случат в 50-ото или в 51-вото Народно събрание. Те касаят визията, рамката за качество в образователната система, за стандарта за качество", заяви Цоков.
Министърът посочи, че през новата учебна година в 40 училища евентуално могат да бъдат изпробвани инструменти за индикатори за качество на образователната система.
"Има нова визия и за учебните програми, която трябва да се превърне след това в концепция за учебни програми по отделни учебни дисциплини и в отделни области, за отделни степени на образованието", добави проф. Цоков.
По думите му учебните програми до 10 клас са били олекотени, но не това е продуктивният път.
"Това, което ние сме подготвили като визия за учебните програми, е свързано с т.нар. компетентностна ориентираност на учебните програми. Да не се фиксират върху понятия, а очакваните цели да бъдат свързани с изграждане на умения за живота и компетентности", заяви той.
"Вторият важен момент е по-голяма интегралност на знанието. ... Третият много важен момент е учебните програми да имат в известна степен гъвкавост и ориентираност към местните условия - училища, общности, общини", обясни служебният министър.