fallback

МОН: Разработена е новата визия за учебните програми с акцент към формиране на умения

Обсъжда се провеждането на матурите на дигитални устройства, каза служебният министър на образованието

16:38 | 04.06.24 г.

Цялостен пакет с предложения за промени в Закона за училищното и предучилищното образование ще предложат на новото Народно събрание и на бъдещия кабинет от Министерството на образованието и науката (МОН). Това съобщи днес служебният министър на образованието проф. Галин Цоков на конференция, посветена на цялостния подход в предучилищното и началното училищно образование, предава БТА.

Подготвени са промени в Закона за предучилищното и училищното образование, но те трябва да бъдат одобрени от новия парламент, каза Цоков. По думите му корекциите в нормативната уредба засягат и проблемите с учебното съдържание и учебните програми.

"Разработена е нова визия за учебните програми, така че те да бъдат ориентирани към компетентности и формиране на умения, а не само към възпроизвеждане на знания“, обясни просветният министър. За него от съществено значение е учителят с неговите възможности да ползва лични ресурси и учебните програми.

"Въвеждането на новите учебни програми ще бъде дълъг процес, за който освен приемственост в управленските политики, ще е нужна и убеденост на родителите, че пътят е този, а не просто да се прехвърлят автори и произведения от един клас в друг", каза още министърът. Цоков разясни, че промените на програмите ще дадат по-голяма самостоятелност на педагозите за избор на учебното съдържание в зависимост от децата, с които работят, включително и от общината, където се намират.

Министърът каза още, че е подготвен и нов тип оценяване на децата, като преимущество имат методите, свързани с уменията им.

„Холистичният подход е от изключително значение в съвременния свят, тъй като т.нар. Образование 5.0 и навлизането на изкуствения интелект са свързани със задачата да се развиват социалните учения на учениците, както и емоционалната им интелигентност“, допълни министърът. 

Министерството на образованието и науката е стартирало и разговор за провеждане на матурите на дигитални устройства, но това ще е процес, който ще бъде подложен на максимално широк дебат. “Множество международни изследвания, в това число и за четвъртокласниците, преминават на компютри. Това е световната тенденция и ние трябва да се подготвим за тази трансформация”, каза министър Цоков. Той обясни, че ще се проучват добрите практики, включително и за комбиниране на тестово решаване на дигитални устройства и развиване на авторски текст на хартия, но всичко ще бъде част от дългосрочен процес. Цоков каза, че това е само идея, а решението трябва да вземе следващият редовен образователен министър.

Цоков коментира още, че е необходимо да се мисли за въвеждането на нова професия – специалист по ранно детско развитие, която съчетава уменията на медицинските сестри и на педагозите. Според съвременната концепция за грижи в ранна детска възраст е нужно в детските ясли да има повече педагогическа грижа, обясни министърът.

Министерството на образованието ще започне да тества пилотно в 40 училища нов модел за управление на качеството на образователните институции. „Този стандарт е чакан години наред и в последните месеци положихме много усилия за създаване на визия за неговото прилагане. Сега искаме да преминем и през практическото му прилагане и едва тогава ще го въведем“, обясни Цоков.    

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:38 | 04.06.24 г.
fallback
Още от Образование виж още