fallback

В образованието някои цели са по-добри от други

По-тясното фокусиране може да е по-ефективно, смятат представителите на частни училища във Великобритания

16:34 | 26.05.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Когато едно правителство е добро, то се занимава с подобряване на резултатите. В случая с училищата Министерството на образованието бива посветено на изграждането на ученици, които са грамотни, могат да смятат и са всестранно развити - трите неща, които родителите постоянно казват в проучвания и фокус групи че искат, и за които плащат, ако децата им учат в частни училища.

Когато едно правителство е лошо, то има тенденция да се фокусира върху подобряване на показателите за изпълнение. Образователното ведомство се посвещава на осигуряването на все по-добри оценки с всяка година. От това се страхуват и работодателите, и родителите, когато говорят за „инфлация на оценките“.

Разликата между двата подхода обаче не винаги е очевидна, пише колумнистът на Financial Times Стивън Буш. Произвеждането на ученици, които са по-грамотни, по-смятащи и по-всестранно развити, трябва, при равни всички условия, да води до все по-добри оценки. В Обединеното кралство консервативните политици често предполагат, че нарастващият брой на завършилите университет, които получават отлични оценки, е знак за инфлация на оценките и падащи стандарти. Това е възможно, но като се има предвид подобрението в преподаването на ниво начално и средно училище – водено отчасти от политиките на торите – също толкова възможно е студентът през 2024 г. да е просто по-добре образован от този през 2004 г.

Една от причините консервативните политици да са с право обсебени от позицията на Англия в глобалната класация PISA (за знания на учениците – б.р.) е, че макар тези проучвания да са несъвършени, те остават добър показател, който не може да се манипулира от националните правителства или да се оформя единствено от откъслечни впечатления.

Образованието в много отношения е лесно предизвикателство за управленците, тъй като нивата на писмена и математическа грамотност са цели, които или се постигат, или не. Но други области на политиката са по-трудни. Например американската система за наказателно правосъдие има едни от най-високите проценти на рецидиви в света. Държавите, които изпреварват САЩ, са го постигнали по различни начини: чрез наемане на по-добри учители в затворите, така че затворниците да напуснат с подобрени умения и перспективи; или чрез насърчаване на компаниите да наемат бивши затворници.

Общото между училищата и затворите е, че има широко политическо съгласие за това какво искаме от тях, но несъгласие как да го постигнем. Целите, които си поставяте, може да имат ефект в една посока, но за сметка на друга. Понякога по-малкото, по-тесни цели може да са по-ефективни за постигането на успех, отколкото преследването на много, пише в коментара си Стивън Буш.

В образованието някои частни училища в Англия правят точно това, като намаляват броя на национално признатите квалификации, които предлагат. От 2005 г. учениците в "Бидейлс", частно училище в южната част на Англия, вземат само пет общи сертификата за средно образование (GCSE), за да посветят повече време на собствените си бидейлски курсове, които обхващат всичко - от дизайна на игрите до класическата цивилизация. От 2027 г. "Латимър", частно училище в Лондон, ще преподава само два GCSE курса: английски език и математика. (Повечето училища преподават поне осем.)

"Когато разговарях с учители и директори в държавни училища за тези частни образователни политики повечето им завиждаха. Те смятаха, че свободата, която ще дойде със знанието, че предоставяте насъщните неща за добро образование, изграждайки грамотни ученици, като същевременно можете да се съсредоточите върху по-широки и по-задълбочени форми на преподаване по други предмети, ще подобри неимоверно техните училища", пише авторът.

Но добавя, че други са били ужасени, защото вярват, че непредлагането на национално признати квалификации по музика, история или социални науки просто би довело до това, че отделите им ще имат по-малко власт вътрешно и по-малко уважение от родителите. Когато родителите са решени да осигурят добро образование на децата си, преподаването на голям брой предмети без призната диплома в крайна сметка може да работи добре. Това е по-трудно за постигане в училищата, където родителите са по-малко ангажирани.

Една от причините целите да са привлекателни е, че те дават на преподаващите определени предмети известна власт. Целта за увеличаване на броя на хората, които получават компютърна диплома, укрепва департамента по компютърни науки. Целта за увеличаване броя на затворниците, излизащи на свобода с квалификация, увеличава влиянието на служителите по образованието.

Но целите също така дават на тези, които ги поставят, усещане за постижение, поради което те често могат да мултиплицират отвъд точката на ефективност. Може би най-широко приложимият урок от това, което училища като Бидейлс са направили със своите квалификации, е важността редовно да се преглежда дали целите работят както трябва, завършва Буш.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:35 | 26.05.24 г.
fallback
Още от Образование виж още