Кризите следват една след друга и не му се вижда краят: пандемията от коронавирус е последвана от масова инфлация, фалит на големи бизнес играчи и геополитически конфликти. За съжаление компаниите трябва да се подготвят за повече от същото: прогнозите сочат, че следващите шест години до 2030 г. могат да се превърнат в най-трудния етап за компаниите през последните десетилетия. Само тези, които планират за бъдещето и се позиционират така, че да се възползват от възможностите, предлагани от изкуствения интелект (ИИ), новите технологии, устойчивото развитие и стратегическата стабилност, ще успеят да посрещнат следващото десетилетие.
Деканът на Академията за ръководители на Виенския икономически университет (WU) Барбара Щьотингер и експертът по стратегии и устойчивост Владимир Преведен анализираха основните причини за тази ситуация и потенциалните решения, които ще помогнат на предприятията да се справят добре и след 2030 г.
"Компаниите и техните мениджъри се затрудняват да мислят стратегически за бъдещето възможностите и рисковете, които то ще донесе", казва Барбара Щьотингер, декан на Академията за ръководители на WU. Това е още една причина да се подготвим за структурните промени, които ни очакват.
„Предстоящите години ще разтърсят всичко из основи", предупреждава Щьотингер. Ето защо е крайно време компаниите и особено тяхното ръководство да действат, ако искат да останат актуални.
Мащабна промяна на парадигмата и нейните последици
Какво се крие зад тази промяна? Експертът по стратегии и устойчивост Владимир Преведен обяснява, че в момента протичат петата и шестата вълна на развитие от началото на индустриалната революция. През първите четири вълни обществото открива механизацията, възприема парната машина и вижда началото на индустриалното производство, както и на цели сектори като електрониката, телекомуникациите и авиацията. От около 1985 г. насам компаниите изживяват петата вълна: цифровизацията и интернет предизвикват безпрецедентна трансформация на икономиката и обществото. От няколко години насам сме в плен на шестата вълна: устойчивостта и опазването на климата поставиха зелените теми в центъра на вниманието и ни накараха да се замислим за социалната справедливост.
Всяка нова вълна предизвиква основно пренареждане на ценностите, което на свой ред променя структурата на обществото, а с това и на икономиката, обяснява Преведен, който е лектор в компактната програма за ESG (екология, социална отговорност и управление) и устойчивост на Академията за ръководители на WU. Тези вълни породиха и нови видове предприятия: например цифровизацията и интернет, които доведоха до появата на технологични гиганти като Amazon, Apple, Google, Meta, Microsoft и OpenAI. Сегашното застъпване на двете последни вълни ще доведе до подобни резултати.
Споменатата трансформация на стойностите обикновено има S-образна форма: отначало е едва забележима, но след това рязко набира скорост, което изненадва компаниите. Това вероятно ще се случи и с настоящите две вълни. Тази тенденция, колкото и да е трудна за възприемане от нас, тъй като мозъкът ни е склонен да мисли линейно, е важен урок за всяка компания.
„Вместо да почиваме на стари лаври, трябва да предвидим възможностите за нашия бизнес, които вероятно ще възникнат от припокриването на двете текущи вълни, за да останем на върха или поне да се задържим в играта. Две области ще бъдат особено интересни в това отношение през следващите шест години", казва Владимир Преведен.
Област 1: Четири ключови технологии
Съвпадението на двете вълни прави настоящата ситуация много особена и трудна като стратегическо предизвикателство. Щьотингер и Преведен определят четири основни технологични тенденции, които вероятно ще стимулират трансформацията през следващите години:
1. Квантови компютри
Какво е особеното при квантовите компютри? Те изобщо не работят като обикновения компютър. Докато битовете в традиционните персонални компютри разпознават само две състояния - 0 и 1, така наречените квантови битове (или кюбити) имат и позиции между 0 и 1, благодарение което могат да се намират в няколко състояния едновременно. Това значително ускорява изчисленията. Според прогнозите, такива суперкомпютри ще бъдат готови за масово производство до 2030 г., което означава също, че дотогава те ще станат достъпни. „Това ще окаже огромно въздействие върху методите за симулация, анализите на данни, прогнозните модели, планирането и още много други области", казва Преведен. Това ще преобърне наопаки всичко, което смятахме, че сме научили за киберсигурността през последните години: повечето пароли, използвани днес, включително най-сложните, могат лесно да бъдат разбити с помощта на такива свръхбързи компютри. „Освен това броят на т.н. deepfakes (дълбоки фалшификати) ще се изкачи до непознати досега висоти", добавя Щьотингер: "Ще стане много по-трудно да знаем кое е реално и кое - виртуално и можем само да гадаем как това ще се отрази на обществото, икономиката и политиката."
2. Изкуствен интелект
Генеративният изкуствен интелект, базиран на езикови модели, се развива непрекъснато и бързо през последните години. Но едва напоследък и хората, които не са специалисти, осъзнават безкрайните възможности, които това предоставя. "Повечето мениджъри все още не са започнали да използват инструменти за изкуствен интелект или поне да проучат потенциалните сценарии за приложение. Това е огромна грешка, защото в един момент ще стане невъзможно да се запълни технологичната пропаст, която ще се отвори", казва Преведен, който е убеден, че ИИ ще продължи да създава нови бизнес възможности, но и рискове. Също така установените модели на ИИ, основани на машинно обучение, се развиват със зашеметяващи темпове.
3. Крипто- и блокчейн технология
Криптовалутите отдавна са на мода и често се използват за осигуряване на безспорни права на собственост (помислете за non-fungible tokens, или накратко NFT). „Криптовалутите и блокчейн технологията, на която се основават (блокови вериги), ще придобият все по-голямо значение като основни технологии през следващите години", казва Преведен и посочва три примера в подкрепа на тезата си:
· Децентрализирани финанси (DeFi)
Благодарение на блоковите вериги, в бъдеще ще можем да децентрализираме традиционните финансови услуги. Интелигентните договори ще ни позволят да използваме услуги като инвестиране на пари за получаване на лихва, вземане на заем и търговия без посредничеството на финансова институция, което значително ще повиши тяхната ефективност и достъпност.
· Прозрачност на веригата за доставки
Блоковата верига може да се използва за надеждно документиране на трансакции, което е идеално за управление на вериги за доставки. Тя ще помогне на компаниите да проследяват точно произхода и маршрутите на продуктите, с което ще допринесе за гарантиране на качеството и за борба с фалшификатите.
· Цифрова идентичност
Блокчейн технологията може да се използва за сигурно управление на цифрови идентичности. Тя подобрява защитата на данните и процесите на онлайн проверка, тъй като потребителите получават по-голям контрол върху личните си данни и могат да ги споделят по сигурен и проверим начин.
„Тези примери подчертават потенциала на криптовалутите и блоковите вериги да нарушават утвърдени бизнес модели и да трансформират широк спектър от индустрии, като предоставят по-ефективни, прозрачни и сигурни системи", добавя Щьотингер.
4. Господари на метавселената
Метавселената е виртуално пространство, оживяло благодарение на технологии като виртуална реалност, изкуствен интелект и блокови вериги. Много компании вече работят по по-нататъшното развитие на цифровата екосистема на метавселената. "Въвеждането на ChatGPT миналата година изтласка метавселената на заден план както в медиите, така и в обществения дискурс. Поради това много мениджъри смятат, че това е било сензация-еднодневка или че представлява интерес само за геймъри или млади хора", казва Щьотингер. Нищо не може да бъде по-далеч от истината: метавселената ще продължи да се развива и цели градове вече са създали своя цифров аналог там. "Производителите на марки като Nike, Gucci и Adidas вече са по-склонни да разширят дейността си в метавселената, отколкото да се опитват да пробият на нов пазар в реалния свят", казва Щьотингер.
Това е съвсем разумно: тези компании използват метавселената, за да създадат нови преживявания за клиентите, да дигитализират своите марки и да привлекат по-млада и по-технологично грамотна целева група. Те осъзнават, че метавселената предлага нов и иновативен начин за взаимодействие с клиентите и представяне на продуктите в постоянно развиващия се цифров пейзаж.
Тези четири технологии няма да могат да бъдат заобиколени през следващите години. "Мениджърите често си мислят погрешно, че трябва да придобият задълбочени познания за тези ключови технологии. Не е нужно да се притесняват за това. Въпросът е да не си затваряме очите пред тези тенденции и да ги разглеждаме като възможност, а не като заплаха", казва Владимир Преведен.
Област 2: Устойчивостта като задължително условие
Освен промяната на технологичната парадигма има и друга тема, която е добре да се следи от мениджърите: въздействието на структурните промени, които се извършват в областта на устойчивостта. ЕС е поел ангажимент да постигне нулеви нетни въглеродни емисии до 2050 г., а 2030 г. е важна междинна стъпка по този път. В резултат на това вече съществуват множество разпоредби за компаниите, много от които в близко бъдеще ще се превърнат от препоръчителни в задължителни.
"Бизнес ръководителите може и да се оплакват от това сега, но усилията, които се изискват от тях, имат иновативна сила, която се надяваме да усили европейската икономика и особено износа в дългосрочен план. Такива ползи обаче ще извлекат само онези компании и мениджъри, които са ориентирани към бъдещето, стратегически гъвкави и проактивно търсят възможности, вместо да мислят само за изпълнение на разпоредби", казва Преведен.
Опазването на климата е изключително обширна тема и обществените полемики не винаги успят да обхванат сложността на проблема. Не става въпрос само за емисиите: трябва да разгледаме производството на енергия и енергийната зависимост, кръговата икономика и биоразнообразието. Нещо повече, устойчивостта не се отнася само до околната среда и опазването на климата, а обхваща и теми като социалната отговорност, създаването на регионална стойност и етиката. "Компаниите просто не могат да си позволят да разглеждат този централен, решаващ въпрос и неговите широки последици само от гледна точка на комуникациите и маркетинга. Те се нуждаят от солиден и стратегически подход, като си задават въпроса: как можем да допринесем за благосъстоянието на нашата планета и общество, като същевременно създадем конкурентно предимство за компанията чрез мерки за устойчивост? Намирането на добър отговор на този въпрос ще помогне на компаниите да повишат стратегическата си стабилност.
Обществото и икономиката се променят и компаниите не бива да изостават. 2030 г. ще настъпи по-бързо, отколкото можем да си представим. Компаниите и мениджърите, които искат да осигурят бъдещето на своя бизнес, няма да чакат повече, за да търсят възможности в пресечната точка на двете вълни - цифровизацията и интернет от една страна и устойчивото развитие от друга. Има много възможности, които предстои да бъдат открити - по-добре рано, отколкото късно.