fallback

Защо училищните директори днес трябва да са като мениджъри на компания?

Учителите могат да завършат магистратура, насочена към управление на училища, съветват експерти

15:23 | 21.09.23 г.

В наши дни училищните директори трябва да са като мениджъри на компания, педагогическите им умения остават на заден план, докато мениджърските и чисто лидерските умения набират по-голямо значение. Това посочват Велизара Георгиeва, проектен мениджър в сдружение "Образование България 2030", и Стефан Лазаров, сдружение "Образование България 2030", в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Един от главните изводи от изготвения от организацията доклад е, че самите директори също разбират, че тяхната роля се променя и е необходимо да бъдат лидери. „Преди 20 години на директор на училище се е гледало като на учител, съчетаващ функциите на материално-отговорно лице. В наши дни си го представете като управител на средно голяма фирма“, посочи Лазаров.

Той споделя, че нормативната уредба изостава от процесите и нуждите на хората, работещи в сферата на образованието и има нужда от промяна в няколко направления. Гостът изтъква, че е необходима промяна в начина, по който се интервюират директори и уменията, които се търсят у тях. Ако до момента фокусът е бил върху това доколко добре училищният ръководител познава нормативната уредба, сега следва да бъде изместен от необходимостта да притежава лидерски умения, а интервюто му да наподобява такова за мениджърска компания.

"Нещо, което изникна в нашата изследователска работа, е, че различните директори с различен стаж имат различни нужди. Един новопостъпил директор в първите две години, а това е критичният период за неговата успеваемост, [въпросът е] за това как той се справя и чувства в тази професия, така че нуждите му са специфични. Докато нуждите на директор с много години опит са по-различни. Той има нужда да предава своя опит или е много по-предпазлив какъв тип обучения си избира", разказва Велизара Георгиeва.

По думи на Георгиева директорите имат нужда от различен тип обучения от тези, предлагани на учителите, тъй като профилът им е мениджърски и управленски. Лазаров добавя, че те могат да завършат тип магистратура в университет, която е насочена към управление на училища, както и да посещават различни допълнителни обучения. 

"Това, което виждаме в успешните директори, е, че те никога не спират да учат. Но съветите ни към администрацията са насочени към това да създават повече възможности за директорите да обменят опит помежду си", казва Стефан Лазаров.

На въпроса трябва ли бизнесът да има по-ключова роля в образователните процеси, Георгиева е категорична в отговора си. "Ключово е бизнесът да бъде ангажиран с темата образование, защото той е този, който след това бере плодовете, които са посети в образователната система".

Ефективен ли е сегашният подбор на училищни ръководители? Прекалено рано ли е да мислим за часове по изкуствен интелект в училище? Това и още по темата гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:23 | 21.09.23 г.
fallback
Още от Образование виж още