fallback

Дигиталният хуманизъм и новият императив за мениджърите на човешки ресурси

Кои са конкретните приложения и етичните съображения, които трябва да вземем предвид при използването на изкуствен интелект в УЧР

16:40 | 29.06.23 г.
Автор - снимка
Създател

Корпоративният свят е изправен пред несигурност. Как ще промени работата ни изкуственият интелект (ИИ)? Кой ще изгуби работата си и дали начинът, по който използваме цифровите инструменти, наистина е от полза за хората, които разчитат на тях? Запознайте се с корпоративната цифрова отговорност (КЦО), известна още като дигитален хуманизъм.

Експертът по цифрови технологии Мартин Гисвайн и Барбара Щьотингер, декан на Академията за ръководители на Виенския икономически университет (ВИУ), разгледаха отблизо управлението на човешките ресурси (УЧР), за да разберат кои са конкретните приложения и етичните съображения, които трябва да вземем предвид при използването на изкуствен интелект в УЧР.

"Нека започнем с нашите  заключения", предлага Мартин  Гисвайн. Добре би било мениджърите да се съобразяват със следните четири принципа при избора и използването на цифрови инструменти в своите компании:

1.     Участието на служителите в планирането и създаването на цифрови инструменти е от ключово значение, особено по отношение на етичните въпроси.

2.     Разработването на софтуер - особено когато става въпрос за изкуствен интелект - трябва да бъде прозрачно: Какво се случва в момента в проекта за изпълнение? Кои данни се използват? Какво е положението с надеждността?

3.     ИИ трябва да е лесен за разбиране (модерната дума е "обясним ИИ"): Как машината стига до своите резултати? Прозрачен ли е този процес?

4.     Окончателното решение зависи от човека и трябва да се основава както на човешкия опит, така и на данните на машината.

Хората първо

Тези четири принципа са изведени от света на дигиталния хуманизъм, който дава отговори на нашите опасения и надежди, свързани със съвременните технически възможности. Терминът е лесно обясним: дадена цифрова технология не се използва самоцелно, а само заради пряката полза за служителите и клиентите; само ако няма етични последици за никого и ако може да се съчетае с фирмените цели за действие в областта на климата.

Нови правила на играта в цифровата вселена - както и да я наричате

Терминът "дигитален хуманизъм" има много синоними Инвестиционната компания Goodshares създаде фразата People, Planet, Profit (Хора, планета, печалба) за това. Германската асоциация за цифрова икономика (BVDW) го нарича корпоративна цифрова отговорност (КЦО) като логично продължение на термина "корпоративна социална отговорност" (КСО). Някои компании вече са включили своите цифрови принципи в цялостната си стратегия, докато други планират да добавят Ц към ЕСУ, като го превърнат в Екологично, Социално и Цифрово Управление. "Както и да я наричаме, най-важното е, че тази технология е тук, за да служи на хората и да помага в работата им, а не обратното", подчертава деканът Барбара Щьотингер.

Австрийската телекомуникационна компания A1 вече използва ИИ в управлението на човешки ресурси

Както съобщава Алфред Марингер, старши директор "Човешки ресурси" в A1 Telekom Austria AG, служителите му могат да проверят собствените си умения спрямо изискванията на пазара въз основа на самооценка и да ги съпоставят с вътрешните роли и предложения за работа. Например изкуственият интелект, използван от SkillsBoard, предоставя информация за това кои профили на длъжностите отговарят най-добре на собствения набор от компетенции и кои умения все още трябва да се придобият за определена длъжност. По този начин служителите могат сами да решат дали и как искат да се възползват от предложенията за вътрешно обучение, за да бъдат в крак с най-новите тенденции в своята област. В този случай ИИ действа в най-добрия смисъл на дигиталния хуманизъм, тъй като не просто изготвя централно координиран анализ, поръчан от отдела по човешки ресурси. "Ние дори не виждаме данните, освен ако служителят, който иска да повиши квалификацията си, не реши да сподели резултатите с отдел "Човешки ресурси" или със своя ръководител, за да създаде индивидуален план за обучение или да бъде разгледан за нови роли", посочва Марингер.

Една пета от работниците ще се пенсионират, а какво да кажем за трансфера на знания?

"През  последните седмици тествах системи с изкуствен интелект, които обещават  да помогнат значително за  трансфера на знания на служителите, които скоро ще се пенсионират  в техните организации", разказва  Гисвайн и илюстрира потенциала с конкретен пример:

·     Анна е на 62 години и ще се пенсионира следващата година. Това е голяма загуба за компанията, тъй като тя заема централна оперативна позиция в счетоводството, усвоила е всички процеси и просто знае "как се случват нещата". Нейният наследник дори още не е намерен.

·     За щастие в трудовия ѝ договор е предвидено част от работното ѝ време да бъде посветена на предаването на професионалното ѝ ноу-хау.

·     Освен това сключеното споразумение за работа позволява на цифровата система да проследява работните ѝ стъпки в продължение на една година и да се учи от нея, без да изисква необоснована степен на наблюдение. Инструментът се учи от нейната работа, възпроизвежда реални процеси и получава допълнителни данни под формата на гласови обяснения, предоставени от Анна. Веднъж месечно, Анна проверява дали резултатите от обучението са верни.

·     По този начин нейният наследник ще получи реални примери на действителната ѝ работа като част от обучението си. От своя страна, Анна ще продължи да работи няколко часа седмично за своя работодател и след като се пенсионира, за да предоставя техническо ноу-хау или конкретни отговори за отделни работни стъпки на своя наследник.

Набиране на персонал: Машина срещу машина?

Новата реалност: "Кандидатите изпращат автобиографии и мотивационни писма, генерирани от изкуствен интелект. В отдела за човешки ресурси никой не гледа тези документи - отново изкуственият интелект решава кои кандидати да преминат към следващия кръг. Определено разбирам, че компаниите трябва да разчитат на изкуствен интелект, за да пресяват безбройните автобиографии, които получават, и че това може да доведе и до намаляване на човешките пристрастия, но все пак се чудя дали всичко в тази тенденция е полезно", казва Барбара Щьотингер и добавя: "Може би с помощта на технологиите ще успеем да намерим съвсем различен подход." Ето един възможен бъдещ сценарий: кандидатите създават 30-секунден видеоклип, в който се представят. Водният знак и защитената от правителството идентификация (eiD) гарантират, че видеото не е генерирано от изкуствен интелект или от трето лице. Тези 30 секунди позволяват на специалиста по подбор на персонал да придобие първо впечатление за лицето, което кандидатства за работа. "Това определено е нещо, в което човекът ще бъде по-умел от машината", убедена е Щьотингер. Оказващият поддръжка ИИ потвърждава, че данните, споделени от кандидата, съответстват на описанието на длъжността. Като последна стъпка се провежда лична среща (онлайн или офлайн), която е част от класическия процес на набиране на персонал.

Виена: Подкрепа на първо ниво в човешките ресурси

Има много въпроси, които отдел "Човешки ресурси" задава непрекъснато: Къде ще получа препоръката си? Как работи записването на работното време? Може ли почивният ден да се превърне в отпуск по болест, ако се разболея? Все повече компании разчитат на чатботове за човешки ресурси, които разпознават и отговарят на повтарящи се стандартни въпроси въз основа на обработка на естествен език. Високоефективният WienBot например отговаря на въпроси на гражданите относно услугите в града, като например работното време на обществените басейни, кои документи са необходими за подновяване на паспорта или как да се получи помощ при кандидатстване за субсидии за енергийни разходи. "Качеството на тези чатботове в момента превъзхожда това на системите с изкуствен интелект, тъй като отговорите са или генерирани от хора и запазени в системата, или са получени от надеждни източници (уебсайта и базите данни на град Виена). От друга страна, изкуственият интелект генерира нов отговор за всяко запитване, което крие риск от т.нар. халюцинации, т.е. отговор, който е фактически грешен, но звучи подвеждащо реалистичен", обяснява Мартин Гисвайн.

В бъдеще може да се очаква, че качеството на системите с изкуствен интелект ще се повиши, което ще позволи да им се остави досадното отговаряне на въпроси. Синдре Вимбергер и екипът му във Виена в момента проучват по-нататъшното развитие на подкрепата на първо ниво с помощта на прототип.

Създаване на учебно съдържание с малко усилия

Текст, аудио, видео или изображение: най-съвременните услуги, предоставяни от Midjourney, OpenAI или D-ID от Израел, преобръщат начина, по който се организира и осъществява онлайн обучението. Също така, без да притежават никакви умения за програмиране, мениджърите по човешки ресурси ще могат евтино да създават собствено цифрово учебно съдържание и да го адаптират по всякакъв начин.

През следващите години може да се очаква силен тласък в развитието на услугите, предоставяни от традиционните платформи за онлайн обучение и агенциите за съдържание. "Като лектор по теми, свързани с цифровата икономика, след пет години няма да ми се налага да представям материала си "на живо" пред 25 души в реална зала. Вместо това, заинтересованите участници ще могат да избират дали искат да изслушат лекцията ми на място или да получат достъп до съдържанието ми интерактивно и онлайн чрез моя аватар по всяко време - това е явно подобрение в сравнение със "статичните" видеоклипове и подкастове, които се предлагат в момента", смята Гисвайн.

Лесно брандиране на работодателя и набиране на персонал

"В момента има десетки нови компании в областта на човешките ресурси, базирани на изкуствен интелект, които предлагат практически решения - например по отношение на изграждането на марката на работодателя или набирането на персонал", казва експертът по персонала Мартина Ернст, която е съавтор на новата програма "Управление на хората и културата" в Академията за ръководители на ВИУ. "В един от последните ни модули, лекторът Мелиса Гибович-Данър, ръководител на отдел "Стратегия за хора и култура" в Boehringer Ingelheim, ни показа кратък списък, съставен от около 50 нови и вълнуващи приложения, всички на тема изграждане на работодателска марка и набиране на персонал", казва Ернст.

Едно от тях е www.myVeeta.com, което помага на компаниите да поддържат връзка с подходящи кандидати и възпитаници на учебни заведения по лесен и професионален начин. Друг пример е www.firstbird.com - софтуер, който помага на компаниите да подписват договори с висококвалифицирани служители въз основа на препоръките на настоящи служители.

"Чудесното при тези приложения е, че те поддържат SAAS (облачен софтуер) и следователно могат да бъдат използвани от ръководителите на отдел "Хора и култура" съвсем безпроблемно, тъй като могат лесно да се свържат с архитектурата за човешки ресурси, използвана в различните компании, която често е тромава”, казва Ернст и добавя: "За ръководителите на отдел "Човешки ресурси” в бъдеще, гъвкавостта като част от избраните нови работни компетенции ще бъде абсолютно задължителна. Това е единственият начин да се разработи гъвкава архитектура за електронно управление на човешките ресурси, която да може да реагира на новите тенденции по всяко време чрез съответните софтуерни решения (SAAS)."

Добър софтуер: Инженеринг, основан на стойността

"Но  системите, които използваме в  отдел "Човешки ресурси", се  предоставят от нашия ИТ отдел, така че наистина не можем  да направим много", казва Ернст.

"Това  звучи ли като нещо, което може  да каже служител на вашата  компания? В рамките на дигиталния  хуманизъм се развиват нови  стандарти за конфигуриране и  създаване на софтуерни системи. ИТ отделите, човешките ресурси  и представители на бъдещите  потребители се обединяват, за  да планират системите, като се  уверяват, че те отговарят на  етичните изисквания на всички  заинтересовани страни", обяснява  Барбара Щьотингер.

В хода на този процес се определят т.н. етични ценностни изисквания, които играят роля при определянето на функциите на бъдещите системи. За всичко това има стандарт и сертификат (ISO/IEC/IEEE 7000). Сара Шпикерман-Хоф от Виенския университет по икономика и бизнес разработва съвместно този стандарт от 2016 г. в качеството си на заместник-председател. Стандартът вече се използва от ИТ компании, ООН и общината на Виена. Мотивацията на компаниите да разчитат на този стандарт е различна и варира от искрената етична отговорност на мениджърите или опит за избягване на по-нататъшни медийни или правни проблеми до повишаване на нивата на приемане и използването на софтуера сред служителите на компанията.

В каква компания бихте искали да работите?

Кандидатите, които са в състояние да избират между две компании, все по-често се интересуват от тяхната корпоративна култура. Kununu и други услуги се опитват да развият този интерес. Получаването на сертификат или награда за компания, която спазва принципите на дигиталния хуманизъм, може да привлече повече кандидати. "Точно както при корпоративната екологична отговорност, не трябва да има т.н. “зелени заблуди”. Ако дадена компания се преструва, че използва цифрови инструменти с оглед на най-добрия интерес на хората, може лесно да бъде разобличена за “хуманни заблуди”, което носи съответните отрицателни последствия", предупреждава Гисвайн.

Как е представена вашата компания?

В днешно време имиджът на една компания се определя в голяма степен от репортажите на журналистите, собственото ѝ онлайн присъствие и Kununu. "Опитайте се да попитате ChatGPT дали вашата компания би била подходяща за човек, който търси да заеме определена позиция. ИИ очевидно е обучен да отговаря, че не може да отговори категорично, но в крайна сметка все пак изплюва около 400 думи за компанията (в нашия случай - Академията за ръководители на ВИУ)", съобщава Барбара Щьотингер.

Въпросът за мениджърите по човешки ресурси е ясен: как можем да гарантираме в бъдеще, че когато ИИ се обучава, ще получава правилната информация за нашите компании? Досега не е даден отговор дори на техническите аспекти на този въпрос. Въпреки това е важно да започнем да се занимаваме с този въпрос незабавно, за да намалим риска от невярна или пристрастна информация, генерирана от изкуствен интелект, за нашите компании.

Вълнуващи времена за мениджърите по човешки ресурси...

Информация за магистърските програми на Академията за ръководители към Виенския икономически университет, можете да намерите тук.

 

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:33 | 30.06.23 г.
Още от Образование виж още