fallback

Явор Джонев: Трябва да учим децата на промяна в универсални компетенции

Най-важна за хората е способността да разбират сложни неща и системи, да мислят творчески и абстрактно, посочи председателят на Фондация за образователна трансформация

13:25 | 02.06.23 г.

Трябва да учим децата на промяна в универсални компетенции, които ще им бъдат от полза за всяка една ситуация в бъдеще, която ние дори не можем да предвидим. Това мнение изрази в предаването „Футуризъм“ на Bloomberg TV Bulgaria Явор Джонев, председател на Фондация за образователна трансформация, който е основател на софтуерната компания Сирма Груп Холдинг.

„Образователната система е функция на обществото, но за да кажем как може да се развива тя, трябва да можем да си представим как ще се промени обществото в културно, социално-икономическо и политическо ниво, за да разберем от какво ще се нуждае то“, обясни той. Според него скоростта на промените в нашето общество затруднява изключително много изготвянето на дългосрочни прогнози, защото във всеки момент може да настъпи ново предизвикателство или криза, а в последните години кризите се случват все по-често.

На въпрос как ще се справят хората с резките промени, той прогнозира, че по-възрастните няма да могат, а надеждата е в младите и в децата, които сега навлизат в образователните системи. „Най-важна за хората е способността да разбират сложни неща и системи, да мислят творчески и абстрактно“, обясни Явор Джонев. По думите му, за да имат тези способности, те трябва да преминат през конкретни проблеми и преживявания, които човек натрупва през живота си, за да прави дълги връзки между различни концепции.

Председателят на Фондация за образователна трансформация обясни, че префокусирането върху универсални компетентности не означава да се забрави реалното знание, практическият опит, науките и техните базови положения. „При универсалните компетентности вече няма нужда съдържанието да бъде универсално за всички освен базови понятия и концепции за устройството и работата на света. Имаме реална възможност да вградим много голямо разнообразие в образователната система, защото всеки ще е учил нещо различно“, посочи той.

Явор Джонев потвърди, че ако всеки допринася към тази система със своите знания, това може да я направи много по-богата, още повече, че на помощ ще идват и агентите с изкуствен интелект. „Вече говорим за много тясна връзка между хората и изкуствения интелект в процеса на създаване на нови неща“, уточни той и прогнозира, че в бъдеще е възможно всяко дете да има на разположение висококвалифициран асистент от най-ранна детска възраст, който работи с учителите му и да е запознат с всеки интелектуален и емоционален скок или срив.

Какво образование е необходимо за децата? Колко сериозни са рисковете изкуственият интелект да започне да манипулира хората и застрашава ли това устоите на демокрацията? Успява ли изкуственият интелект да ускори търсенето на лекарства и може ли да помогне за диагностициране на заболявания като Алцхаймер, Паркинсон и рак? Как учени помогнаха на човек с прекъснат гръбначен мозък да възстанови движението на крайниците си със силата на мисълта?

Отговорите на тези въпроси ще получите, ако гледате целия разговор във видео материала на първия епизод на предаването „Футуризъм“ на   Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:25 | 02.06.23 г.
fallback
Още от Образование виж още