fallback

Бизнес училищата се адаптират към променящата се глобална реалност

Бурните времена оказват влияние върху това какво и как преподават MBA програмите

13:38 | 06.11.22 г.

Широко осъжданата война на Русия срещу Украйна отнема животи, унищожава инфраструктура и нарушава енергийните и хранителните доставки. Успоредно с това твърдата позиция на Китай по отношение на контрола над Covid-19 и противопоставянето му със САЩ и Европа – подчертано отчасти чрез напрежението около Тайван – създава пречки за движението на хора, идеи и търговски потоци.

Макар тези тенденции все още да не са довели до ясна деглобализация, те със сигурност причиниха значителни смущения и оформят нови модели. Те преустановиха или обърнаха по-тясната интеграция между изтока и запада през последните години в много области, включително бизнес образованието, пише глобалният образователен редактор на Financial Times Андрю Джак.

Въпреки това тазгодишната класация на програмите за магистърска степен по бизнес администрация (MBA) на FT показва някои силно представящи се училища в Източна Азия, както и в Русия. Това отразява усърдната работа на институциите за изграждане на съюзи, партньорства и мрежи от кампуси в различни части на света - за да се възползват от нарастващото търсене на учебни програми и да разберат различните региони, да насърчат обмена и да култивират персонални мрежи.

Неотдавнашната турбуленция обаче означава, че някои от тези взаимоотношения започват да изглеждат по-малко сигурни за бъдещето. Политиката надделява над търговията и изучаването на сложността на геополитиката се превръща в съществена част от учебната програма за някои бизнес училища, наред с по-традиционните им предложения.

Това означава, че някои от нашите високо класирани програми трябва да направят равносметка и да коригират своите съдържание и прием. Възобновяването на международните потоци от студенти остава неравномерно и някои училища сега гледат повече към собствените си вътрешни или регионални пазари за нови студенти.

Дигиталните и технологични прозрения - както и устойчивостта - все още са много търсени и в нашата поредица за новите изследвания публикуваме работата на професор от Масачусетския технологичен институт (MIT) за развиващите се роли, задължения и потенциални решения на социалните мрежи, които са под натиск да се справят с манипулацията и изкривеното съдържание на техните платформи.

Описваме също преформатирането на пазара на труда - след период на „върхови технологии“ - което има отражение върху обучението. Тъй като растежът се забавя в много части на света и лихвените проценти се покачват, блясъкът е изтрил аспекти на финтеха, отклонявайки някои хора от кариери в бизнеси като криптото и финансите от вида „купете сега, платете по-късно“ към по-традиционно банкиране.

Някои бизнес училища сами възприемат технологиите по-активно, черпейки от уроците от локдауните, като продължават да преподават повече онлайн – макар и само в някои случаи като начин да привлекат по-широк кръг от оратори и студенти в „класната стая“.

Уортън, например, наскоро стартира глобална EMBA програма, която ще се преподава предимно дистанционно (но ще се таксува на същата цена), като студентите ще посещават някои присъствени сесии в различни градове, за да култивират своите мрежи и се срещат с техните професори с цел по-малко формален обмен.

Както Андрю Хил пише в своята колона, работодателите в епохата след пандемията рискуват да направят грешка, ако просто изискват персоналът им да се върне на пълен работен ден в старите офиси.

Те ще трябва да обмислят нови смесени начини на заетост, нови дизайни на работното място и – най-важното – „необходимостта да преоткрият старите навици на работа и управление“.

Хил цитира алтернативни модели, включително офиси, които се превръщат в обществени обекти извън работно време. Не е случайно, че примери като централата на Lego в Дания се наричат ​​„кампуси“. Университетите отдавна предлагат модел за смесена работа, учене и свободно време, като трябва да се развиват заради собственото си оцеляване и да подпомогнат подготовката на студентите за променящите се модели, структури и организация на работа.

MBA програмите остават популярни сред мениджърите в средата на кариерата си, много от които имат желание да усвояват нови умения - не само с цел повишение, но често и за смяна на специалността или работодателя, или пък за създаване на собствени стартъпи. Училищата възприемат по-голяма гъвкавост при набирането и подкрепата на по-разнообразен набор от кандидати.

Както винаги, читателите, които използват нашите класации, трябва да ги поставят в контекст. Те предоставят моментна снимка, базирана на данни, включително перспективите и текущия статут на възпитаници, завършили своите курсове преди три години. Класацията обхваща набор от фактори, включително заплатите, възприятията за съотношението пари/ползи и за подкрепата за кариерата, както и разнообразие и качество на изследванията.

Различните данни се претеглят според нашата преценка на факторите, считани за важни, базирани отчасти на собствените възгледи на студентите за това, което е най-важно. Но класирането може да бъде само един фактор при вземането на решение дали и къде да се учи EMBA – особено в сегашния несигурен свят.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:38 | 06.11.22 г.
fallback
Още от Образование виж още