Все още няма консенсус по отношение на удължаването на учебната година. Това заяви по Нова телевизия министърът на образованието Николай Денков.
Той твърдо е на позиция, че учебната година у нас трябва да се удължи. Средно в Европа във всички страни се учи повече и данните са категорични - децата учат буквално една календарна година по-малко, отколкото средно в Европа. По думите му основният проблем е между 1-ви и 6-и клас. От там твърдението, че ние първо трябва да решим проблема с програмите – пък после да решаваме за учебното време, което според него не трябва да е така.
„Проблемите са два. Ако удължим учебната година, което все още не е решено, защото няма съгласие по този въпрос – тогава трябва да сложим една ваканция през ноември, както е в другите държави, която трябва да бъде минимум три дни. В момента нямаме такава. И трябва да удължим междусрочната ваканция, за да имаме на всеки месец и половина-два по 3-4 дни за почивка на учениците”, подчерта Денков. И допълни: "Тази учебна година ще започне на 15 септември".
Образователният министър коментира и евентуални промени в учебните програми. „Много е лесно да се каже, че има проблем с програмите. И това е вярно. Но много трудно е да се посочи къде е точно проблемът и как трябва да се променят. И това е точно каквото правим в момента. До 30 юни очакваме докладите от експертните комисии, в които участват учители. Точно те ще кажат къде има специфични проблеми и как трябва да се решат според тях. Промяната в учебните програми трябва да се направи именно от експертите”, заяви просветният министър.
Резултатите от матурите, които излязоха вчера с данните за среден успех, са според очакванията, обяви Денков. По думите му е ясно, че ученици с мотивирани родители и добра семейна среда изкарват добри оценки и материалът и изпитите не ги затруднява.
Той коментира отличните оценки - 34 на сто по БЕЛ в 4-и клас и почти 20% по математика в 4-и клас. След 12-и клас – 7% имат висок успех по БЕЛ, а 21 на сто – по втория държавен зрелостен изпит. „За тези ученици явно изпитът не е толкова труден. Обратно – имаме двойки, имаме тройки – там съответно имаме проблем”, коментира той.
По думите му спрямо миналата година в 4-и клас има известна промяна в изпита, но като оценки резултатите са сходни спрямо миналата година. „Форматът е същият, но тази година се изискват повече логическо мислене, повече изразяване на собствено мнение, затова и точките са по-малко, поясни министърът.
Министърът коментира и въпрос, свързан с резултатите на матурите след 4-и клас, които излязоха вчера. Според експертите от МОН 88% от децата не могат да обяснят значението на думата „пожарникар”.
Денков обясни ситуацията, посочвайки, че „от децата се иска да разбират в дълбочина това, което прочитат“. В конкретния случай правилният отговор на въпроса за значението на думата „пожарникар“ е „човек, чиято работа е да гаси пожар, а не всеки, който гаси пожар“. По думите му е редно да има по-леки отговори и по-дълбоки нюанси в изпита, затова тестът за него е добре балансира. Целта е да се провери децата дали разбират контекста на въпроса, каза министърът.
По отношение на зрелостния изпит след 12 клас – там всичко е различно. Различна е учебната програма, по която са учили тези деца. Различен е форматът на изпитите, различна е скалата за оценка – така че тук сравнението с минали години не работи и не трябва да се прави”, посочи Денков.