fallback

Най-силният кран в света, който може да повдигне пет самолета, вече е електрически

Все повече сектори от тежката промишленост залагат на електрификацията, за да подобрят своята ефективност, производителност и да намалят разходите

14:03 | 28.12.24 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Кранът на нидерландската компания Mammoet, SK6,000, най-силният наземен кран в света, вече е напълно електрически. Според производителя новият кран предлага възможност за работа без отделяне на емисии и намалено шумово замърсяване, както и подобрена безопасност чрез използване на захранване от мрежата, чрез батерии или водородни генератори, пише Fast Company.

Конструкцията може да повдигне 3000 тона, еквивалент на пет напълно заредени с гориво самолета Airbus 380, до височина от 137 метра, подобно на неговия конвенционален аналог, работещ с изкопаеми горива.

Масивният кран е и последният пример за продължилата дълго време тенденция на тежки механични „зверове“, които сега се електрифицират.

Но тези традиционно замърсяващи с парникови емисии индустрии не го правят непременно от любов към своите работници, от уважение към гнева на Грета Тунберг или за да спасят природата.

За тези компании причината е друга – парите.

Електрификацията им помага да спестят пари от гориво, тъй като електричеството често може да бъде много по-евтино от изкопаемите горива, а разходите за поддръжка по-ниски заради по-ефективната конструкция.

Електрическите кранове могат да извършват своята дейност по-бързо, тъй като техните електрически двигатели предлагат по-голям въртящ момент спрямо дизеловите аналози.

SK6,000 се захранва от мрежи със средно напрежение, които обикновено се предлагат в тежката промишленост. За отдалечени обекти или такива с нестабилно електрозахранване, кранът разчита на две батерийни пакети, доставящи комбинирано 1200 киловатчаса (kWh), което е приблизително еквивалентно на консумацията на енергия на едно домакинство в САЩ за 40 дни. Генераторите на водород, които трансформират този елемент в електричество с помощта на горивни клетки, които произвеждат електричество и водна пара, са друга опция, която позволява на SK6000 да функционира дори без значителна захранваща инфраструктура. 

От Mammoet казват, че електрифицирането на SK6,000 също така подобрява оперативната гъвкавост на крана. Батерийните пакети се доставят в стандартни формати чрез транспортни контейнери, които според Mammoet са лесни за транспортиране, като се използва съществуващата инфраструктура.

Тестването показва минимално въздействие върху дейността на обекта, като процесът на свързване е завършен по време на еднодневна смяна, докато се преконфигурират тестовите тегла.

Според компанията „при електрификацията не става въпрос за бъдещето на крановете, тъй като тя е необходима сега“, добавяйки, че тази иновация позволява на клиентите да са „лидери по отношение на безопасността, ефективността, устойчивостта и разходите“.

Електрификация на тежката промишленост

Други големи машини също са в процес на електрификация. Австралийската минна корпорация Fortescue Metals Group представи Liebherr R 9400 E преди година. 400-тонният електрически багер работи изцяло с възобновяема енергия. Той е свързан със специален слънчев парк при обекта, който основно доставя безплатна енергия на багера чрез високоволтов кабел с дължина от около 2 км.

Решението не само спестява пари от гориво: според Fortescue електрическите двигатели на багера са изключително ефективни и предлагат по-голяма мощност от дизеловите агрегати, което се изразява в повече производство.

Минният гигант твърди, че R 9400 E е поставил рекорд по време на първоначалния си тримесечен тестов период, изкопавайки 1 милион тона материал.

Успехът на теста кара компанията да поръча още две такива машини миналия април; сега тя планира да подмени целия си парк от дизелови багери, елиминирайки 95 милиона литра потребление на дизелово гориво годишно, което се равнява на премахване на 250 000 тона емисии на въглероден диоксид годишно. Освен това решението предлага повече време за работа и е по-надеждно, така че общата цена на притежание е само малка част от тази на аналога с двигател с вътрешно горене. 

Планът следва по-широките усилия на Fortescue за електрификация, които се разшириха до нейния автопарк от камиони и други тежки машини. Батерийният електрически камион Liebherr T 264 с товароносимост от 240 тона и електрическият минен булдозер PR 776 са сред 475-те нисковъглеродни машини, които са планирани да бъдат внедрени  в рамките на партньорството с Liebherr на стойност 2,8 млрд. долара.

„Тези електрически камиони са по-надеждни и продуктивни от дизеловите и разполагат с технология за бързо зареждане, адаптирана от Формула Е“, посочва Андрю Форест, председател на Fortescue, отбелязвайки, че преходът ще спести на компанията от 300 до 400 млн. долара годишно от разходи за гориво за камиони.

Fortescue е само една от многото минни компании, които приемат електрификацията като практично и икономично решение за заместване на капиталоемкото и замърсяващо изкопаемо гориво.

Електрифицирането на глобалната индустрия за желязна руда може да добави 20 до 30 тераватчаса търсене на електроенергия, показват изчисления на консултантската фирма McKinsey. За да задоволят това търсене, компании като Caterpillar, Komatsu и Liebherr въвеждат оборудване, задвижвано от батерии и водородни горивни клетки, като електрическия камион 793 на Caterpillar и захранвания с водородни горивни клетки камион 930E на Komatsu.

Технологията не се ограничава само до откритите мини. При подземно копаене електрическият товарач R1700 XE на Caterpillar подобрява качеството на въздуха и намалява разходите за вентилация.

Оперативната ефективност и спестяването на разходи са движеща сила зад тези инвестиции. Докладът на McKinsey подчертава, че електрифицираното оборудване намалява разходите за енергия с до 70% и разходите за поддръжка с 30%.

Електрическите двигатели предлагат и по-голяма производителност, защото осигуряват мигновен въртящ момент за разлика от дизеловия двигател, който натрупва въртящ момент постепенно.

Резултатът е, че машините могат да повдигат неща по-бързо — и с по-голяма прецизност — и превозните средства могат да се качват или спускат по рампи при по-голям наклон с лекота.

Това също така позволява на инженерите да проектират по-къси рампи, като по този начин намаляват времето за пътуване между отделните нива на мината. Чрез намаляване на времето, необходимо за всяка операция, и позволяване на по-ефективно движение, компаниите могат значително да увеличат продукцията, като същевременно намалят общите оперативни разходи.

Индустриите извън минното дело също приемат електрификация, за да подобрят устойчивостта и ефективността на разходите. В строителството задвижваният с водород багер 220X на JCB предлага работа с нулеви емисии без компромис с мощността и производителността, докато булдозерът D11 XE на Caterpillar използва електрическа задвижваща система за тежки задачи. Камионите с водородни горивни клетки на SANY предлагат повече от 500 километра пробег с нулеви емисии. А в селското стопанство изцяло електрическото тежко оборудване на HEVI Corp. намалява шума и емисиите при работа, което го прави подходящо за градски и селски приложения.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:04 | 28.12.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още