fallback

Европа ще трябва или да плува, или да се удави с втория мандат на Тръмп

ЕС така и не предприе достатъчно политически промени, за да съживи икономиката

07:33 | 12.11.24 г. 10
Автор - снимка
Редактор

Присъдата на Wall Street е ясна: вторият мандат на Доналд Тръмп в Белия дом вероятно ще нанесе удар по зависимия от износа Европейски съюз (ЕС), който се бори със слабия икономически растеж и непрекъснато умножаващите се политически кризи. Дали обаче това най-накрая ще предизвика някаква промяна – това е въпросът, който инвеститорите си задават, пише WSJ.

От деня след президентските избори в САЩ американският широк борсов индекс S&P 500 се е повишил с 3,7%. Междувременно европейският Euro Stoxx 50 и британският FTSE 100 отчитат спадове. Сред компаниите, изгубили най-голяма пазарна стойност, са фирми за чиста енергия като Vestas, производители на автомобили като BMW, компании за потребителски стоки като Nestlé и Unilever и продавачи на фармацевтични продукти като Roche. Общото между тях е, че продават много в САЩ.

САЩ са най-големият пазар за износ на стоки от ЕС, а Германия, с фармацевтични продукти, машини и превозни средства, оглавява списъка с водещи износители за Америка.

По време на кампанията си новоизбраният президент Доналд Тръмп предложи 60% мито върху китайския внос и всеобщи мита върху вноса от 10% до 20%. Мозъчният тръст Германски икономически институт изчислява, че подобна мярка може да свие германската икономика с между 1,2% и 1,4% до 2028 г.

Ядрото на експортната машина на ЕС изпадна в затруднения заради спрения достъп до евтини руски енергоносители, закъснялото присъединяване към революцията на електрическите превозни средства и прекаленото разчитане на износа към Китай. Volkswagen вече обяви затварянето на поне три завода в Германия. Според FactSet американските клиенти съставляват 18% от продажбите на групата, приблизително същото като германския пазар.

„Искам германските автомобилни компании да станат американски автомобилни компании“, коментира Тръмп на предизборен митинг в Савана, Джорджия. „Ако не произвеждате продукта си тук, тогава ще трябва да платите мито, значително мито“, добави той.

BMW например има завод в Гриър, Южна Каролина. Volkswagen и Mercedes-Benz имат фабрики, съответно, в Чатануга, Тенеси и Ванс, Алабама. Производителите Airbus, Siemens и BASF също обслужват пазара на САЩ отвътре, както и Nestlé и Unilever.

Детайлите обаче са важни. В началото на 2021 г. монтажната линия на Airbus в Мобайл, Алабама, например беше принудена да плати мита върху своите доставки на компоненти за фюзелаж, крило и опашка от Франция и Германия като част от спора в Световната търговска организация.

Изграждането на капацитет за обслужване на всички видове базирано в Америка търсене би било трудно. Volkswagen произвежда в Чатануга Atlas SUV, седана Passat и електрическия ID.4, но бестселърите Tiguan и Jetta се произвеждат в Мексико. Приблизително една четвърт от внесените в САЩ автомобили произхождат от Мексико и Тръмп заплаши да наложи 200% мито.

Що се отнася до моделите с висока производителност, повечето фирми в ЕС все още ги произвеждат в страната и ги доставят. Износът за САЩ възлиза на около 800 хил. коли през 2023 г.

Разбира се, лидерите на ЕС постигнаха помирителен тон с Тръмп тази седмица, което предполага, че е възможен по-приятелски финал, като търговското споразумение от 2018 г. между САЩ, Канада и Мексико.

Друг риск е Китай да изпрати още повече евтини стоки в Европа, ако САЩ разпалят търговска война с Пекин. Да, неотдавнашният опит показва, че Китай често просто пренасочва износа през трети страни. Страната отскоро е изправена пред по-високи мита за електрически превозни средства в ЕС така или иначе, но дори малки промени могат да имат голям ефект.

В продължение на десетилетие и половина ЕС насърчаваше политически промени, за да избегне болезнено разпадане по време на дълговата криза през 2010 г. и пандемията през 2020 г. То обаче никога не беше достатъчно, за да се съживи икономиката. Опитите на френския президент Еманюел Макрон и германския канцлер Олаф Шолц да променят курса завършиха с парализа. Трипартийното правителство на Шолц се разпадна тази седмица, след като Шолц уволни финансовия си министър Кристиан Линднер, който е лидер на Свободните демократи - една от партиите в управляващата коалиция. 

Все пак първият мандат на Тръмп стимулира ранна подкрепа за сплотена индустриална стратегия в Европа. Според анализатори Тръмп 2.0 ще бъде катализатор за по-нататъшна трансформация. Президентът на Европейската централна банка Марио Драги публикува доклад през септември, който призовава за намаляване на бюрокрацията, държавна помощ за ключови сектори и, където е уместно, по-сурови мита. Това се подкрепя от служителите в Брюксел.

В малък мащаб импулсът към европейска индустриална политика вече се проявява. Европейските отбранителни изпълнители като BAE Systems, Rheinmetall и Thales отбелязаха скок на акциите поради очакването, че по-малкото американско военно участие в Европа ще принуди правителствата да разчитат на собствените си способности. До 2030 г. ЕС иска членовете да насочат 50% или повече от своите бюджети за обществени поръчки към европейски изпълнители.

Заклещена между САЩ и Китай, икономическата стратегия на Европа скоро ще се изправи пред най-голямото предизвикателство след кризата в еврозоната. Инвеститорите са прави да бъдат предпазливи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:59 | 12.11.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още