fallback

С каква стратегия машиностроенето може да остане ключов сектор от индустрията?

Скъпият ток и липса на кадри създават проблеми на сектора, посочи Виолин Ненов, председател на Българска браншова камара по машиностроене

16:27 | 14.10.24 г.

Машиностроенето е един от двата сектора у нас, които не отчитат спад в износа. Отделни фирми и подсектори от него държат добро ниво, но средната картина за индустрията не е положителна. Този коментар в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи Виолин Ненов, председател на управителния съвет на Българска браншова камара по машиностроене (ББКМ).

Той посочи, че машиностроенето е основен сектор за българската индустрия, като в последните години осигурява над 10% от брутния вътрешен продукт (БВП) на страната, като цитира данни на Министерството на икономиката. Ненов съобщи че, в него са заети около 120 хиляди души в различни ключови направления. „Често хората имат остаряла представа за условията на труд в машиностроенето, но автоматизацията е променила изцяло сектора, въпреки това желаещите за развитие и работа в него са изключително малко“, обясни той.

Виолин Ненов посочи, че индустрията в България отчита спад от средата на 2023 г., който продължава и до днес, и не очаква тази тенденция да се промени до края на годината. Според него цените на електроенергията са основен проблем за бизнесите в бранша, като те се отразяват пряко върху формирането на себестойността на продуктите.

„Цените на електроенергията, които се вдигнаха рязко преди две години и продължават да стоят на високо ниво, са много тежък проблем за машиностроенето. Това, че държавата финансира някаква част от потребяваната електроенергия – не е решение. То е в сила до края на годината, като няма решение и за по-напред“, припомни председателят на машиностроителната камара. И предупреди, че това е основен проблем за цялата страна, след като няма стратегия за развитието на енергетиката в страната.

Ненов се надява да се създаде държавническа, дългосрочна, далновидна стратегия, изработена от експерти с участие на индустрията. По думите му сериозният проблем за машиностроенето с липсата на кадри може да се преодолее с привличането на студенти, които желаят да завършат машиностроителни професии, както и със създаването на повече практики в реална работна среда.

Как се променя професията на машиностроителя с навлизането на новите технологии и роботизацията. Стана ли тя творческа? На какво ниво е подготовката на кадри у нас? Може ли проблемът с липсата на кадри да се реши с внос? Защо намалява инвеститорският интерес в областта на автомобилостроенето и две големи чуждестранни компании в машиностроителния бранш се изтеглят от страната?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:27 | 14.10.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още