fallback

Западните мита тласкат Китай да засили глобалните си инвестиции

Търговските бариери срещу китайските компании явно не са решението, което Европа и САЩ търсят, за да се справят със заплахата в лицето на китайските технологии

16:30 | 13.10.24 г.
Автор - снимка
Създател

Китай инвестира във фабрики за електромобили, заводи за батерии и всякакви други зелени технологии в глобален план. Страната изгражда производствен капацитет за електрически коли и свързаните с тях батерии в редица държави, притисната от новите мита, наложени от САЩ и Европейския съюз (ЕС), които могат да се окажат също толкова контрапродуктивни, колкото и санкции срещу Русия, пише за Oilprice Ирина Слав.

През юни медиите съобщиха, че европейските правителства се надпреварват да привлекат китайски инвестиции. На ниво ЕС обаче се водят дискусии за налагане на мита по вноса на изграждани в Китай електромобили, тъй като блокът се опитва да изгради собствена верига на доставки за електрически коли почти от нулата в опит да защити местните индустрии от по-евтините и превъзхождащи ги китайски технологии.

На национално ниво обаче ситуацията е различна.

Унгария се превърна в основна привлекателна дестинация за определеното Financial Times „цунами“ от китайски инвестиции в зелени технологии. Централноевропейската страна, която често е в противоречие с ЕС, е домакин на два южнокорейски завода за батерии, като китайската автомобилна група BYD ще трои там първата си европейска фабрика. Полша е друга страна, която се радва на поток от китайски инвестиции –Leapmotor и френско-италианската група Stellantis ще построят фабрика за електромобили.

Междувременно BYD планира и завод за електромобили в Мексико поради същите причини – митата на Вашингтон, който се стреми да отблъсне потока от евтин китайски внос.

Естествено, тази тактика за създаване на местно производство, за да се преодолеят търговските бариери, предизвика недоволството на САЩ. Американските политици сега се опитват да притиснат Мексико да даде отпор на китайските инвеститори. Този натиск даде резултати, като мексиканските власти отказаха да предоставят на китайските инвеститори в електрически автомобили каквито и да било стимули, налични за други производители на автомобили.

Китайските инвестиции в чужбина са се увеличили с 12,5% до еквивалента на около 112,2 млрд. долара през първите осем месеца на годината. Голяма част от парите, инвестирани в чужбина от китайски компании, са насочени към зелени технологии.

Интересното е, че директорът на Climate Energy Finance Тим Бъкли разкрива, че китайските компании не само инвестират в нови производствени мощности в чужбина. Те също изнасят „технологии, инженеринг, верига на доставки и капацитет за финансиране“.

„Преките външни инвестиции [от Китай] нарастват в мащаб, който не можем да пренебрегнем и може да се сравни с най-големите глобални инвеститори като САЩ и Япония“, изтъква икономистът от Oxford Economics Бети Уан.

Climate Energy Finance добавя, че този скок в инвестициите се случва на фона на рязкото намаляване на разходите за зелени технологии на други места. По същество изглежда, че Китай изнася евтини зелени продукти. В Европа и Северна Америка обаче компаниите се борят да намалят разходите си и често се провалят.

Електрическите автомобили са един сектор, в който това е особено очевидно. По-рано тази седмица стана ясно, че европейските производители на автомобили се подготвят за продължителен спад на фона на свиващите се продажби. „Всички предполагахме, че нещата ще се нормализират, но те вървят към по-лошо. Изведнъж се наблюдава ускоряване на негативните фактори и степента на влошаване е голяма“, изтъква консултантската фирма Jefferies.

Може да се твърди, че случващото се е естествено следствие от процеси, започнали рязко преди няколко години, и като такова не е никак неочаквано. Спадът е резултат от прибързаните политики за електромобилите на ЕС, които извиха ръцете на производителите, принудени да започнат да произвеждат повече екологични коли, като същевременно се пренебрегна частта от уравнението, свързана с търсенето.

Сега се оказва, че европейските електромобили не могат да се конкурират с китайските аналози по цена – а често и по отношение на качеството – така че компаниите в Европа изпитват затруднения и ЕС им помага чрез прилагане на протекционистки политики, които китайците заобикалят, като създават местни фабрики. Картината е същата при всички зелени технологии. Не е случайно, че в скорошен доклад на Wood Mackenzie подчерта ясно фактите: няма Китай, няма енергиен преход. Това твърдение се отнася до медта, но все повече изглежда, че е валидно за енергийния преход като цяло.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:32 | 13.10.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още