Употребата на бензин в Китай е напът да започне да намалява, което засилва опасенията относно слабото търсене на петрол спрямо предлагането, прогнозира търговската компания Vitol Group, цитирана от Bloomberg.
„Търсенето на бензин вероятно ще достигне своя връх тази или следващата година в Китай – не защото никой не се движи, а просто защото автопаркът бавно преминава към електрически превозни средства“, изтъква главният изпълнителен директор Ръсел Харди.
Петролните експерти по света следят отблизо търсенето в Китай, особено на фона на напредващия енергиен преход. Миналата седмица цените на суровия петрол паднаха до най-ниското си ниво от 2023 г., отчасти поради слабото икономическо представяне на най-големия вносител на петрол в света. Темата ще бъде ключова на конференцията APPEC в Сингапур, най-голямата годишна среща на петролната индустрия в региона.
Междувременно производството на суров петрол в САЩ достига почти рекордни нива, а широката коалиция ОПЕК+ отложи увеличенията на добива с два месеца поради опасения за търсенето. Vitol, най-големият независим търговец на петрол в света, очаква пазарът да остане добре снабден поне през следващите две години.
Засега „пазарът не е много притеснен относно предлагането през 2025 г. и 2026 г., изтъква Харди.
Vitol измести напред във времето пика на търсенето на петрол до 2030 г., като Харди посочи, че растежът трябва да остане сравнително силен през следващите няколко години. Все пак той вижда слабости в търсенето на бензин и дизел в Китай, където колите, работещи с петролни горива, постепенно биват подменяни с електрически превозни средства и такива, задвижвани с втечнен газ (LNG).
Растежът на търсенето на петрол в световен мащаб се очаква да падне до около 1,1 милиона барела на ден до края на следващата година, от прогнозираните 1,65 милиона барела за тази година, изтъква Харди. Голяма част от този растеж ще дойде от развиващите се страни, добавя той.
Vitol оставя зад гърба си най-печелившия период в своята история, тъй като съчетанието на пандемията от коронавирус и нахлуването на Русия в Украйна доведе до огромни сътресения на енергийните пазари. Сега, отбелязва Харди, този период е към своя край.
„Тази година пазарът беше много по-организиран, много по-стабилен и търговските потоци и модели са по-предвидими“, посочва той.
За да се пребори с това забавяне и да инвестира част от печалбата, натрупана през последните години, Vitol купува активи, които трябва да поддържат маржове в по-слаби, по-малко волатилни времена. Тя придобива петролни рафинерии, бензиностанции, инфраструктура за втечнен природен газ и дори конкуренти, докато разпределя щедри дивиденти сред приблизително 450-те ръководители, които са и основни акционери в компанията.
Vitol запази стабилни обемите си от търгуван петрол, въпреки че загуби достъп до повечето барели от Русия, която беше „голяма част от нашия бизнес“. За да компенсира това, компанията започна да търгува с повече петрол от САЩ и Близкия изток, добавя Харди.
Vitol също така търси разширяване към други стоки - фирмата иска да търгува с мед, както и с алуминий и желязна руда и расте на пазара на LNG.