fallback

Сърбия и ЕС сключиха договор за доставка на литий за електромобилни батерии

Създаването на по-широка литиева индустрия е ключово условие на сръбското правителство в подкрепа на планираната литиева мина

15:53 | 19.07.24 г.

Сърбия и Европейският съюз (ЕС) подписаха рамково споразумение за предоставяне на стратегически важни суровини, като балканската страна се стреми да използва своя планирана литиева мина, за да се превърне в регионален център за производство на суровини за електрически превозни средства, съобщава Bloomberg.

Държавният глава на Сърбия Александър Вучич подписа споразумение с германския канцлер Олаф Шолц, който е на посещение в Берлин, отнасящо се до доставката на минерали за електромобилни батерии. Договорът е свързан с подновената работа по проекта за добив на литий с Rio Tinto на стойност 2,4 млрд. долара. Когато заработи, това ще бъде най-голямата литиева мина в Европа.

Представители на германската Mercedes Benz AG и френско-италианската Stellantis NV, които развиват съвместно предприятие за батерии, също подписаха договор за намерение в Белград за инвестиране в проекта.

Създаването на по-широка литиева индустрия е ключово условие на сръбското правителство в подкрепа на така наречения проект Jadar, тъй като страната се стреми да подсили икономиката си и да подкрепи зеления преход на ЕС. 

Заместник-председателят на Европейската комисия (ЕК) Марош Шефчович, който придружи Шолц в Белград, каза, че Сърбия ще „заеме централно място в най-важните стратегически вериги на доставка“.

ЕС разчиташе изцяло на вноса на литий, който е ключов компонент за батериите. Блокът преследва развитието на собствена верига на доставки, за да ограничи зависимостта от вноса от Азия. Ако мината бъде разработена, това ще бъде голям тласък за Rio, икономиката на Сърбия и амбициите на Европа за бъдеще без въглерод.

„Този шанс не е за изпускане“, изтъква сръбският министър на финансите Синиша Мали пред журналисти преди подписването, предвиждайки създаването на 20 хил. нови работни места. Добивът на литий ще помогне да се добавят 6 млрд. евро инвестиции към сръбската икономика, подчерта от своя страна Вучич след събитието.

През 2022 г. Сърбия замрази проекта, за да потуши протестите на екологични активисти, но нейният върховен съд отмени забраната миналата седмица, въпреки че противниците обещаха да блокират пътища и железопътни линии, за да предотвратят евентуално замърсяване от планираната мина.

Шолц защити проекта в коментар пред журналисти в четвъртък, като каза, че добивът ще бъде извършен по начин, който няма да причини „съществени щети на околната среда“. Той подчерта, че хората не могат да критикуват новите минни проекти в Европа, докато добивът на определени материали е ограничен до няколко държави - „сред тях една много голяма страна на Изток“.

Вучич каза, че първоначалният договор предвижда създаването на преработвателна индустрия, както и местно производство на батерии. Това би гарантирало производството на материали и електромобили, отговарящи на условията за продажба в ЕС, без да се налагат митнически такси.

И все пак преходът към електромобили се сблъсква с трудности заради нестабилното търсене, като редица проекти за производство на батерии бяха оставени на заден план. Mercedes и Stellantis замразиха изграждането на два от трите си завода за батерии в Европа, които ще струват общо 7 млрд. евро, след като търсенето на превозни средства се охлади значително.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:53 | 19.07.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още