Над 35 млн. лева са вложени в инвестиционни проекти през първото шестмесечие на тази година в пивоварните компании. Иновациите са насочени към изграждане на съоръжения от така наречената зелена трансформация, включващи пречиствателни станции, инсталации за биоанаеробно третиране на производствените води, пълна реновация и разширяване на фабрика за малц, въвеждане на решения за намаляване на енергоемкостта и въглеродните емисии.
По данни на Съюза на пивоварите през 2023 г. производството на бира у нас бележи ръст от 4% спрямо 2022 г. Същата тенденция е валидна и за първите шест месеца на тази година в сравнение с миналата година, съобщиха от браншовата организация.
Ежедневно у нас се произвеждат 3,4 милиона бутилки бира от половин литър. През четирите най-топли месеца на годината се генерират и 45% от годишните продажби и постъпления от бира, а средно на ден се продават по 3,6 милиона халби пиво.
За последните 18 месеца българските пивовари са добавили в асортимента си 15 нови бири, включително и производството на четири световни премиални марки. Като най-важно продуктово нововъведение в сектора продължава да се развива сегментът на безалкохолните и нискоалкохолни видове бира и миксове. Все по-богатото портфолио от безалкохолно пиво е свързано и с политиките на бранша за намаляване на злоупотребата с алкохол.
„По-голямата консумация на безалкохолни бири е глобален тренд, който е все по-силен и дори се очертава като водещ в някои страни. Тази нова вълна се дължи най-вече на предпочитанията на младите и на активните хора, за които балансираният и здравословен начин на живот е приоритет“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите. Тя съобщи, че през миналата година в България консумацията на безалкохолно пиво е надминала 6,5 млн. литра.
Според специално проучване на Международния репутационен институт 70% от българите пият безалкохолна бира. От тях 60% са редовни почитатели на пивото, които консумират пенливата напитка поне веднъж седмично.
Радомирова обясни, че 100% от използваните в индустрията опаковки са рециклируеми. „Зелената вълна в пивоварния бранш става все по-мощна и силно съсредоточена върху ресурсите, рециклируемостта и многократната употреба на опаковките“, поясни тя.
По думите ѝ, продължава работата по въвеждането на депозитната система за кенове, стъклени и пластмасови бутилки от бира, сайдер, безалкохолни напитки и води до 3 литра, като целта е, когато системата проработи, замърсяването на околната среда да се намали чрез разделното събиране на опаковките и тяхното многократно използване.
Радомирова отбеляза, че екоинициативите на бирения бранш са в пълен синхрон с нагласите на потребителите. Според проучването на Международния репутационен институт две трети от консуматорите на пиво у нас са готови да платят повече за бира, която е произведена от компания, която се грижи за природата.