Все по-голям брой германски фирми се насочват към производството на военно оборудване и услуги, като нарушават широко разпространеното табу за доставки за оръжейната индустрия след нахлуването на Русия в Украйна.
Производителят на двигатели Deutz миналата седмица отчете над 20% скок в цената на акциите, след като заяви, че иска да произвежда двигатели за танкове успоредно с дейността си с мотоциклети. Инженерната група е сред онези производствени компании, които преразглеждат и преосмислят забраните за договори със сектора на отбраната, пише FT.
Германският бизнес отдавна избягва връзките с отбранителния сектор поради наследството от индустриалното сътрудничество с нацисткия режим. От февруари 2022 г. обаче някои ключови играчи във веригата на доставки на инженеринг, например производителят на лазери Trumpf и фирмата за компоненти Hawe Hydraulik, се насочиха към изпълнение на военни договори.
Катрин Клювер Ашбрук, политолог и бивш директор на Германския съвет за международни отношения, коментира, че дългогодишните нагласи около отбранителния сектор се променят бързо. „След три години война на европейския континент, с огромни икономически загуби, Германия изглежда е готова да направи историческа промяна“, посочва тя.
Промяната в нагласите се ускори, след като канцлерът на Германия Олаф Шолц обяви създаването на фонд в размер на 100 млрд. евро за укрепване на отбраната на Германия и модернизиране на нейните въоръжени сили. Германия също така планира да изпрати бронирана бригада в Литва - първото постоянно разполагане на въоръжени сили в чужбина в съвременната история на страната - и въвежда отново ограничена форма на национална служба.
Германското общество също преосмисля ситуацията. Проучване на PwC в Германия тази година показва, че почти 70% от анкетираните подкрепят увеличаването на разходите за отбрана.
„Агресивната война на Русия срещу Украйна определено повиши осъзнаването в нашето общество, че свободата трябва да бъде защитавана с военни средства, ако е необходимо“, казват от Daimler Truck, които миналия месец обявиха нов договор за доставка на 1500 камиона за канадската армия.
Карл Хаусген, председател на инженерната компания Hawe Hydraulik, която прекрати забраната си за отбранителни поръчки през 2022 г., коментира, че инвазията на Русия в Украйна и последвалия натиск Европа да увеличи военните си разходи са намалили стигмата около отбранителния сектор. „Голяма част от веригата на доставки за отбраната има напълно различен имидж, отколкото преди три или четири години“, посочва той в интервю.
Преориентирането на германската индустрия се случва в момент, в който секторът трудно се възстановява от слабото търсене от страна на Китай. В рязък контраст с процъфтяващия отбранителен сектор, автомобилната индустрия на страната трябваше да обяви мащабни съкращения на работни места на фона на трудния преход към електрически превозни средства.
На практика Германия сега трябва да преобразува цивилни производствени бизнеси във военни, както след края на Студената война военни производства бяха преобразувани в цивилни.
Continental, един от водещите световни доставчици на автомобили с 200 хил. служители, който обяви големи съкращения на работни места, наскоро стартира схема за прехвърляне на стотици свои служители към германския отбранителен изпълнител Rheinmetall. Петер Себастиан Краузе, изпълнителен директор на Rheinmetall, коментира при обявяването на програмата, че служителите на Continental ще донесат „много ценни“ умения на Rheinmetall.
Производителят на лазери Trumpf, чиито клиенти включват полупроводниковата индустрия, включително групата за оборудване за производство на чипове ASML, е друга компания, която обмисля премахване на пълната си забрана за доставки за отбранителния сектор. Лазерите на компанията са обект на ограничения за износ, включително за Китай, тъй като германското правителство ги счита за стоки с възможна двойна употреба.
Отбранителни компании са проявили интерес към военните употреби на лазерите на компанията, като например за сваляне на дронове, казва Хаген Цимер, ръководител на лазерните операции на компанията.
Lufthansa Technik, изцяло притежавано дъщерно дружество на германския национален авиопревозвач, което има договори за обслужване на около една пета от активния световен флот, миналата година официално стартира подразделение за обслужване на военни самолети. Отделът се превърна в бързо развиваща се бизнес линия и е предназначен да помага за поддръжката на германските хеликоптери Chinook и изтребители F-35.
Зузане Виганд, главен изпълнителен директор на производителя на резервни части за танкове Renk, казва, че нарастващата „синергия“ между гражданския и отбранителния производствен сектор в Германия може да е от полза и за двете страни. „Това е чудесен начин за по-нататъшно развитие на технологиите. Иновациите идват от военния свят и намират своя път към граждански приложения и обратното“, посочва тя.