Предприятията, произвеждащи безалкохолни напитки и бутилирани води, са създали добавена стойност от над 234 млн. лв. в икономиката на България през 2022 г., което представлява близо 43% от добавената стойност в производството на всички видове напитки и над 1,2% от добавената стойност в цялата преработващата промишленост. Това показва изследване на Института за пазарна икономика за Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
Предприятията в сектора са допринесли пряко и за публични приходи в размер на около 11 млн. лв. от корпоративен данък, както и над 42 млн. лв. осигурителни вноски и 8,8 млн. лв. данък върху доходите на наетите лица. Продажбите на безалкохолни напитки в страната генерират допълнително близо 260 млн. лв. данък върху добавената стойност, платен от крайните потребители.
Целта на проучването е да даде актуална перспектива за ключовите показатели за състоянието и развитието на сектора, като се проучи общото въздействие от дейностите на компаниите върху свързаните отрасли и икономиката на страната, уточняват от Асоциацията.
„Предприятията в нашата индустрия осигуряват пряко 4273 работни места, което представлява 41% от заетостта в производството на всички видове напитки и близо 1% от заетостта в преработващата промишленост. Инвестираме в развитието на служителите си, като същевременно се стараем да осигурим и възможно най-високо трудово възнаграждение. През 2022 г. средният годишен размер на заплати е с 33% по-висок от нивата в преработващата промишленост“, посочи Жана Величкова, изпълнителен директор на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки.
Тя обясни, че приоритет за бизнеса от сектора е устойчивостта. „Основен фокус през изминалите две години е въвеждането на ефективна депозитна система в страната – проект с национална значимост и мащаб, в който като основен представител на задължената индустрия с ангажирана отговорност си партнираме с държавата и другите заинтересовани страни, като отстояваме да бъде реализиран така, че освен ползите за опазването на околната среда, да увеличат и генерираната от сектора добавена стойност и принос за българската икономика и общество“, заяви Величкова и напомни, че до края на 2024 г. се очаква и приемането на необходимата подкрепяща законодателна рамка.
По думите ѝ въздействието от дейността на предприятията в сектора за производство на безалкохолни напитки и бутилирани води може да се оцени като създадено съвкупно вътрешно търсене в националната икономика през 2022 г. в размер на 860 млн. лв. Изследването на Института за пазарна икономика показва още, че индустрията използва в дейността си местни ресурси на обща стойност близо 528 млн. лв., от които 226 млн. лв. за суровини и материали от български производители, разнообразни външни услуги за 142 млн. лв., както и 46 млн. лв. за придобиване на дълготрайни материални активи. Към тях приспадат и 34 млн. лв. за стоки, както и 79 млн. лв. за заплати и други дейности.
Непреките ефекти на генерирано допълнително търсене в икономиката на стопанската активност и вложените ресурси на доставчиците на суровини, материали и услуги, са оценени на 286 млн. лв.
Предприятията в сектора създават продукция за 760 млн. лв., което се равнява на 38% от продукцията в компаниите, занимаващи се с производство на напитки и 1% от продукцията в преработващата промишленост.
За проведеното изследване на ИПИ са използвани отчетните данни от индустрията за 2022 г., когато в българската икономика активно оперират 169 сравнително големи предприятия с основна дейност „Производство на безалкохолни напитки, минерали и други бутилирани води“.
Заетостта при тях е средно два пъти по-голяма в сравнение със заетостта в компаниите, произвеждащи всякакви видове напитки и заетостта в преработващата промишленост. Освен това, компаниите, които произвеждат безалкохолни напитки и бутилирани води, генерират приходи от продажби от 922 млн. лв. за 2022 г. Това представлява близо 43% от приходите на фирмите, които произвеждат всякакви видове напитки и 1% от приходите за преработваща промишленост в България.
„Оживлението в новите инвестиции и възстановяването на производството на безалкохолни напитки, последвало кризата, свързана с глобалната пандемия, са най-важните тенденции за последните години. Инвестициите са ключови за увеличаването на производителността, което позволява на сектора да създава по-висока добавена стойност на един нает и да осигурява по-високи възнаграждения. Успешните производители от отрасъла също така са и сред основните двигатели на регионалната икономика и пазара на труда в общините, където оперират“, коментира Лъчезар Богданов от ИПИ.
В допълнение на локалните резултати, проучване на GlobalData Plc посочва, че Европейският сектор на безалкохолните напитки допринася значително за икономиката и обществото на ЕС, като поддържа над 1,8 млн. работни места в цяла Европа. Всяко работно място в сектора за производството на безалкохолни напитки създава още седем във веригата на стойността, включително в секторите селско стопанство, производство, опаковане и други.
Веригата на стойността на безалкохолните напитки включва девет различни сектора и генерира 242 млрд. евро обща стойност в ЕС, произвеждайки над 97% от безалкохолните напитки в рамките на ЕС. Малките и средните предприятия в Европейската индустрия за безалкохолни напитки допринасят с около 14% за общите приходи на пазара.