fallback

Не електромобилите, а фотоволтаиците и батериите са в основата на свръхкапацитета в Китай

Нискотехнологичните стоки са най-големият проблем на Пекин по отношение на излишния капацитет на фона на проблемите в имотния сектор

10:05 | 14.04.24 г.
Автор - снимка
Създател

Във Вашингтон и Брюксел има консенсус, че Китай изпитва прилив на излишен капацитет, който може да унищожи отвъдграничните индустрии, стимулирайки протекционистки мерки за предотвратяване на щетите, пише Bloomberg. И в САЩ, и в ЕС се опасяват от изкривяване на световните цени и модели от действията на Пекин. В отговор на тези опасения в ЕС например започнаха разследване на субсидиите на китайските електромобили

Погледът към данните обаче показва, че макар в Китай да е налице широко разпространен индустриален свръхкапацитет, голяма част от него е в индустрии, в които западните нации не се конкурират с Китай - нискотехнологични стоки и такива, свързани със спада в сектора на имотите - от цимент до мебели.

Що се отнася до електромобилите, проблемът за развитите икономики изглежда е по-скоро в това, че китайските компании са по-ефективни, отколкото заредени с излишен капацитет.

Китайските лидери наливат пари в производството, като се фокусират върху нови индустрии като електромобили, батерии и възобновяема енергия, докато Пекин търси нови източници на растеж за забавящата се икономика. Търговските партньори, притеснени от перспективата евтиният китайски внос да наводни техните пазари и да унищожи работните места, изграждат бариери за тези продукти.

Пекин заяви, че иска да ограничи свръхкапацитета, така че анализирането на данните е важно, тъй като показва къде Китай вижда проблем. Електромобилната индустрията вероятно не е една от тях, въпреки че има свръхкапацитет в сектора на слънчевата енергия и батериите. Това също така дава на напредналите икономики индикация къде биха могли да постигнат повече успех, когато оказват натиск върху Китай да предприеме действия срещу свръхкапацитета.

Цени

От гледна точка на останалия свят свръхкапацитетът може да се усети чрез по-ниските цени. Китайските експортни цени паднаха миналата година с най-бързия темп от почти десетилетие, но това се дължи на нискотехнологичните стоки като дрехи и играчки.

Износът на автомобили от Китай, който се увеличи миналата година, след като страната изпревари Япония като най-голям износител на автомобили в света, всъщност стана по-скъп. Това предполага, че нарастващата им привлекателност не се дължи на намаление на цените.

Китайските компании също не наводняват с електрически превозни средства световните пазари на по-ниска цена. Водещите китайски електромобили генерират средно двойно по-голям марж в Европа, отколкото на родна почва.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:06 | 14.04.24 г.
fallback
Още от Индустрия виж още