По принцип платината и паладият би трябвало да поскъпват, след като спадът от последните върхове доведе до дефицит на доставките, съкращения на работни места и предстоящо затваряне на мини на територията на най-големия производител - Южна Африка. Това, че цените на металите не са се повишили, показва колко силно удря прогнозите за търсенето в сектора революцията на електрическите автомобили, пише Ройтерс.
Платината, заедно с близкия по състав родий, се използва главно в каталитичните конвертори, които служат за почистване на изгорели газове от автомобилния сектор – област, която представлява около 40% от търсенето на платина и 80% на паладий.
Загубата на това търсене ще бъде значителна и за трите метала - и за паладия, и за родия в момента няма друга индустрия, която реалистично да може да замени обемите, които ще бъдат загубени, когато потребителите преминат към електрически превозни средства, които не се нуждаят от катализатори.
Анализаторите очакват дълга опашка за използването на металите от групата на платината в традиционните двигатели с вътрешно горене, а спадът в предлагането, тъй като добивът става по-малко икономичен, поддържа цените. Но на фона на силното представяне на златото и на други благородни метали тази година, това изглежда разочароващо.
„Секторът на металите от групата на платината е изправен пред промяна, при която търсенето на паладий и родий ще намалее, без голям алтернативен сектор на търсенето в прогнозния хоризонт“, коментира Уилма Суортс, ръководител на отдела за проучване на тези метали в консултантската компания Metals Focus.
Прогнозите за това кога ерозията в търсенето на трите метала от автомобилните производители ще започне да оказва сериозни ефекти, варират и зависят от вижданията за бъдещите продажби на превозни средства.
Според анализатори от Macquarie, търсенето както на платина, така и на паладий от автомобилния сектор ще започне да намалява след 2025 г.
По-рано паладият се отличаваше сред благородните метали, като цената му се утрои между края на 2018 г. и началото на 2022 г. до над 3000 долара за унция. При малко над 1000 долара за унция, сега металът изостави ценовата премия, която поддържаше спрямо платината от 2018 г. насам.
Както паладият, който поевтиня с 9% досега тази година след ценови спад от 39% през 2023 г., така и родият - малък, неликвиден пазар, който се отдръпна малко назад тази година, след като спадна с почти две трети през 2023 г. - ще поевтинее допълнително, прогнозират анализатори.
Но платината, чиято цена е спаднала с 9% досега през 2024 г. след понижение от 8% през 2023 г., може да се представи по-добре. Това е единственият основен метал в групата, който се очаква да поскъпва до 2028 г. спрямо нивото от миналата година, подкрепен от търсенето в сектори, различни от автомобилния, като например бижутерията.
Производители и анализатори също се надяват металът да има потенциал да се възползва от новото търсене от водородната икономика чрез превозни средства с горивни клетки.
Но надеждите за ускоряване на търсенето при този вид задвижване изглежда са изградени върху нестабилна основа.
„Сегашният темп на внедряване на превозни средства с горивни клетки със сигурност е разочароващ“, коментира източник, запознат с технологията.
В основния сценарий на Macquarie общото годишно търсене, свързано с водорода, ще се повиши значително над 250 хил. унции платина до 2030 г. За сравнение, автомобилният сектор в момента потребява 3,3 млн. унции платина годишно.
Анализаторите допускат, че страната на предлагането ще подкрепи платината в бъдеще чрез намаляващ добив от мините.
Световният платинен инвестиционен съвет (WPIC), чиито членове са големи западни производители, очаква платината да се сблъска със среден годишен дефицит от 500 хил. унции до 2028 г.
Петгодишната перспектива на Macquarie, която предвижда средните цени на паладия за 2028 г. да паднат с 40% спрямо нивата от 2023 г. до 800 долара за унция, очаква цените на платината да се покачат до 1250 долара за унция до 2028 г., което е с 29% повече от тези през 2023 г.
Според консултантската компания Metals Focus южноафриканските производители на трите метала в момента получават само 35% от приходите си от платина.
Дори при настоящите цени около половината от южноафриканските мини произвеждат платина, родий и паладий на загуба, което ги кара да разчитат на други продукти като хром. Мините в Северна Америка също са притиснати, изтъква Metals Focus.
„Паладият беше надценен в сравнение с платината през последните години“, смята един от основните производители на металите. „Това определено беше много приятно, но свърши“.