На пазара на дизел в Европа се появяват признаци на напрежение, тъй като спирането на работата на рафинериите и прекъсването на транспортните потоци през Червено море намаляват доставките на горивото, което задвижва икономиката на континента, пише Bloomberg.
Пазарът беше затегнат за известно време, притиснат от санкциите, прекъсващи вноса от Русия, от затварянето на европейските заводи, като производството на рафинирани продукти леко се промени – отчасти в отговор на ограниченията на предлагането от ОПЕК+. Сега търговците са изправени пред прекъсване заради сезонна поддръжка на заводите и пред атаки срещу руски енергийни съоръжения, както и прекъсване на доставките през Червено море, което доведе до рязко покачване на цените на товарите.
Премията, с която се търгува дизелът спрямо суровия петрол, скочи до най-високото си нивo за това време от годината от поне 2012 г. насам. Освен че стимулира инфлацията, ситуацията също така оказва натиск върху жизненоважни икономически сектори като тежкотоварния транспорт, земеделието и строителството. Спекулантите също възприеха по-бичи подход.
Фючърсите върху дизела за доставка този месец поскъпват значително повече, отколкото договорите за доставка по-късно тази година – ситуация, която обикновено е характерна за един затегнат пазар.
„Очакваме да видим спад в запасите от дизел/газьол в Северозападна Европа през следващите два месеца“, изтъква Ема Хаушам, анализатор в Wood Mackenzie Ltd. Тя се позовава на пролетната поддръжка на рафинериите, както и на „ограничените доставки от ключови центрове за износ и въздействието на прекъсването на транспорта през Червено море и Суецкия канал върху потоците към Европа.
Дизелът е най-важното гориво, използвано на целия континент. Търсенето на дизелово гориво в европейските страни членки на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) възлиза на общо над 6 млн. барела на ден през 2021 г. и 2022 г., далеч изпреварвайки други петролни продукти като бензин, изчислява Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Относително ниският внос допринася за проблема с предлагането. Общите доставки на дизелово гориво в Европейския съюз (ЕС) и Великобритания през януари са под нивата както от предходния месец, така и спрямо предходната година, става ясно от данни на консултантската фирма Vortexa Ltd.
Въпреки това продължават да пристигат товари от Индия и Близкия изток, като много пратки обикалят Африка, за да избегнат атаките на бунтовниците хути в Червено море, което увеличава времето и разходите за пренос. Други доставчици, като САЩ и Турция, също продължават да изпращат товари.
Въздействие на сезонната поддръжка
Планираната сезонна поддръжка на рафинериите също ограничава доставките на дизелово гориво. Продукцията на заводите за дестилация на суров петрол - туптящото сърце на петролна рафинерия - в Европа ще достигне общо 440 хил. барела на ден през това тримесечие, изтъква Хаушам. Въпреки че това производството е със 110 хил. барела по-малко от миналата година.
Вероятно най-важният фактор тук е заплахата от нови атаки с дронове от Украйна срещу руски съоръжения. Въпреки западните санкции, Русия все още изнася милиони барели дизелово гориво и всяко прекъсване на тези потоци ще се отрази на световния пазар.
Прогнозата на Wood Mackenzie за свиване на запасите от газьол и дизел през този и следващия месец съвпада с историческите данни за ЕС и Обединеното кралство. След това консултантската фирма очаква доставките постепенно да се възстановят.