Южнокорейският износ претърпя крах през 2023 г., спадайки за трети път за последните пет години, тъй като световната икономика се забави. И все пак автомобилният сектор на Южна Корея смекчи удара и изведе изходящата търговия със САЩ съвсем близо до обемите с Китай. Тъй като търсенето на електромобили продължава да расте, очаквайте тази връзка между търговските съюзници да се задълбочи, пише в коментар за Bloomberg Тим Кълпан.
Секторът на полупроводниците отдавна служи като опора за Южна Корея, но голяма част от тези продукти се изпращат за Китай и страни от Югоизточна Азия, където се поставят в електронни устройства като смартфони и компютри и след това се изпращат обратно в чужбина до крайните клиенти. Този поток от компоненти спадна миналата година, а отвъдграничните продажби на чипове се понижиха с 24%. Автомобилите и машините помагат да се компенсира това.
20-процентният спад в общия износ на Южна Корея за Китай, най-голямата дестинация за южнокорейски стоки, беше компенсиран от 31-процентния ръст при продажбите на автомобили отвъд граница. Търсенето на електромобили и SUV модели бяха главният двигател на ръста на износа за САЩ, който достига 5,4%.
Като цяло САЩ бързо наваксват изоставането си спрямо Китай като дестинация за южнокорейски стоки, изоставайки само с 1,4 процентни пункта миналата година, изтъква Кълпан.
Но тук трябва да погледнем отвъд числата. Евентуално възстановяване на глобалната икономика тази година, включително подем в сектора на чиповете с памет, предполага, че южнокорейският износ за Китай ще възобнови възходящата си траектория, докато слабостта при електромобилите може да навреди на търговията със САЩ. Но това е в краткосрочен план. В дългосрочен търсенето на превозни средства с батерии в САЩ е тенденция, която може само да бъде забавена, но не и спряна, от временни насрещни ветрове като повишаване на лихвените проценти и промени в държавните субсидии.
Важен герой във възстановяването на износа на азиатската страна ще бъдат машините. Южнокорейските продажби на оборудване, използвано в производството, в САЩ са нараснали с 25% миналата година. Този растеж вероятно ще продължи, тъй като Вашингтон въвежда политики, за да стимулира местното производство на продукти като стомана, възобновяеми енергийни източници и автомобили.
Американските производители на автомобили няма да успеят да отговорят на търсенето на пазара. По същия начин геополитическото напрежение означава, че китайски производители като BYD Co. едва ли ще се наложат в САЩ, дори ако се опитат да навлязат на пазара, отчасти защото вече са изправени пред 25-процентни мита по вноса. Новите правила за получаване на федерални стимули за електромобили допълнително намаляват конкурентоспособността на моделите, които са изцяло или частично произведени в Китай.
Това оставя европейци, японци и южнокорейци да запълнят празнината. При традиционните превозни средства Япония е изключителен лидер. Toyota Motor Corp. и Honda Motor Co. остават доминиращи играчи заедно с местните Ford Motor Co. и General Motors Co. Но те изостават при налагането на електромобилите - всички се опитват да догонят Tesla Inc.
Hyundai Motor Co. и Kia Corp. се възползват от тази възможност. Продажбите на южнокорейски електромобили в САЩ са се покачили с 60% миналата година, става ясно от данни на Министерството на търговията, индустрията и енергетиката, и са се увеличили петкратно спрямо обемите за 2021 г.
САЩ също ще разчитат на Южна Корея за батерии, машини и авточасти, тъй като Вашингтон провежда нови политики, насочени към гарантиране, че по-голям дял от екологичните коли ще се произвеждат на родна земя.
Повече от 70 години Сеул и Вашингтон остават близки военни и политически съюзници. През следващото десетилетие търговията ще започне да се превръща в също толкова важна част от отношенията между двете страни, заключва Кълпан.