Над 358 млн. хектолитра бира са произведени в страните от Европейския съюз през 2022 г., увеличавайки се с 14 млн. хектолитра спрямо предишната година. Това показват данни, представени в Брюксел на 10-ото издание на форума ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ (Beer Serves Europe), съобщават от Съюза на пивоварите в България (СПБ).
По производство на бира България е на 15-о място в ЕС през 2022 г., изкачвайки се с две места нагоре в сравнение с предишната година. Лидер традиционно остава най-големият европейски производител на пиво в ЕС - Германия, с 87 830 000 хектолитра, следвана от Испания и Полша.
Продажби
Продажбите на бира в ЕС също са се увеличили и надхвърлят 317 млн. хектолитра през 2022 г. спрямо 301 млн. хектолитра през 2021 г. България за поредна година е на 13-то място по продажби на бира. През 2022 г. в страната са продадени над 5,230 милиона хектолитра, което е с 80 хиляди повече от продажбите през 2021 г.
В същото време обаче на европейско ниво се наблюдава сериозно повишение на производствените разходи, като в средата на тази година те са с над 20% по-високи, отколкото през 2019 г.
Развитие
Биреният бранш в България е с най-висока репутация в Европа след Чехия, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България (СПБ). Тя се позова на критерии, по които е оценявана бирената индустрия, за да достигне високия рейтинг, както и на последните данни от "Пивоварите на Европа" (Brewers of Europe), изнесени на събитието.
Според данните пивоварният бранш продължава да има сериозен принос за възстановяването на икономиката на Стария континент. Производството и потреблението на бира постепенно се връщат към нивата от 2019 г.
Ръст на пивоварните
Годишният доклад на "Пивоварите на Европа" показва, че броят на пивоварните в ЕС се е увеличил от 9500 през 2021 г. на 9680 през миналата година. Тази динамика все още не е на нивата от края на предишното десетилетие, когато броят им нарастваше с хиляди годишно, но въпреки това е знак за устойчив растеж и иновации в сектора.
С най-много пивоварни отново е Франция с впечатляващите 2500 обекта, от които 2300 са микропредприятия. След нея е Германия с 1507 пивоварни. В бирената индустрия директно са заети 2,6 милиона души. Всяко работно място в нея създава още 16 по веригата на доставките и в сегментите на туристическия и ресторантьорския бизнес.
Инвестиции
Зелените иновации, социалният принос и устойчивото развитие продължават да са в центъра на вниманието на бирения бранш във всички европейски страни. Българските пивоварни компании се отличават като едни от най-активните в прилагането на практиките на кръговата икономика и екологичната отговорност. „Само за последните три години инвестициите в зелени нововъведения в пивоварните у нас надхвърлят 60 млн. лева, а над 12 млн. са вложени за развитие на човешките ресурси и здравословните условия на труд“, коментира Ивана Радомирова.
Разнообразие от марки
На европейския пазар на бира се предлагат 50 хиляди марки и асортимента, като сериозен ръст има при безалкохолното пиво, което заема над 5% от него. Най-новите проучвания показват, че понастоящем близо 70% от европейците вече са пили от тях. Според експертите именно безалкохолните бири ще бъдат двигателят в бъдещото развитие на категорията, особено за потребителите във възрастовата група между 19 и 30 години, които все повече се стремят към активен и здравословен начин на живот.