fallback

„BILLA България“ няма да участва в кампанията „Достъпно за вас“ засега

Компанията отчита спад на цените през последните седмици, но и свито потребление

16:37 | 15.11.23 г.

„BILLA България“ няма да се включи в инициираната от Министерството на икономиката и индустрията кампания „Достъпно за вас“, която стартира днес. Това каза пред журналисти изпълнителният директор на компанията Вигинтас Шапокас. Причина за решението е негативната позиция на КЗК във връзка с инициативата, която предвижда намаляване на цената на 50 продукта от малката потребителска кошница. Все още не е ясно кои магазини и вериги са дали съгласието си за участие в инициативата. 

По думите на Шапокас все още няма ясно уверение от страна на антимонополния регулатор, че кампанията на министерството няма да е във вреда на конкуренцията.

„Не казваме „не“, възможно е в бъдеще да се включим“, каза Шапокас. Той отбеляза, че и към момента веригата прави много за това да предоставя продукти на достъпни цени, като всяка седмица над 1500 артикула в магазините са на промоция.  

Той отчете и забавяне на инфлацията през октомври, като доставчиците на BILLA почти са спрели да повишават цените си и инфлацията за последния месец е била малко над 6%. В последните седмици се наблюдава и дефлация, като само за миналата седмица тя е била 1,4%, каза още Шапокас. Въпреки това сред най-големите предизвикателства, свързани с потребителското поведение, е търсенето на по-ниски цени. Над 20% от потребителите се ограничават в покупките си заради инфлацията. Като реакция към по-високите цени, тe избират повече промо оферти и се възползват от програмите за лоялност.

Българите са много практични клиенти, отбеляза Шапокас и посочи, че за потребителите тук цената е важна, но отдават голямо значение и на местната продукция.

Предизвикателствата от страна на държавата

Вигинтас Шапокас представи пред журналисти резултатите на компанията на българския пазар през изминалата година и сподели за предизвикателствата, пред които е изправен бизнесът в настоящата политико-икономическа обстановка.

Той даде пример с наредбата за фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, която засега се отнася само за чуждестранните доставчици, но от 1 януари ще засегне и българските доставки. „От една страна, това е прекалено много контрол, от друга страна, това означава изключителен натиск върху човешките ресурси, тъй като трябва да се работи събота и неделя, 24 часа. Камионът пристига например в 10, а е трябвало да пристигне в 9. Трябва някой да попълва отново формуляри, а ако не го направим, ще бъдем глобени, и то с огромни суми“, каза Шапокас, като допълни, че веригата има по над 200 камиона с доставки на ден. За момента компанията е наела нови служители заради необходимостта от попълване на толкова много документация на ръка. „НАП обещава, че процесът скоро ще бъде автоматизиран, но дотогава всичко това е проблем“, каза още той.

Сред другите предизвикателства, които Шапокас изтъкна, е въвеждането на електронни ваучери за храна, което той определи като много добра идея, но с „уловка“. Той обясни, че за поддръжката на електронните карти се изисква такса поддръжка до 1,5%, което за всички супермаркети се равнява на 20 млн. лв. годишно разход. Сдружението за модерна търговия е провело разговори с Министерството на икономиката за фиксиране на таван на тази такса до 0,3%, но за момента няма резултат.

През последната година „BILLA България“ се е сблъскала и с друг проблем – глоба в размер на 3 млн. лв. заради разпространяването на протеинови барчета Born Winner, при които е установено разминаване между описаното на опаковката съдържание на протеин и реалното съдържание. КЗП е направила проверка в 115 магазина от веригата и е наложила глоба на всеки от тях заради продажбата на барчето. За момента компанията е спечелила във всяко от обжалванията на санкциите, като е получила уверение от Министерството на икономика, че ще има промени в работата на КЗП.

Шапокас определи като тема, която предстои да бъде обсъждана на дискусии, и депозитната система, която предвижда потребителите да плащат депозит при покупка на продукт и той да им бъде връщан при предаването на опаковката на определено място. По думите му „BILLA България“ е готова да инвестира в създаването на такава система и да отдели пространство на паркингите и в магазините си, но постави въпроса кой всъщност трябва да поеме финансовата инвестиция в изграждането ѝ. Според него водещата роля трябва да имат производителите, но допуска и формирането на оператор на депозита, в който да се включват както производителите и магазините, така и „зелени“ организации.

Втора поредна година на растеж

За периода от януари до октомври 2023 г. „BILLA България“ отчита ръст от 15,8% спрямо 2022 г., достигайки оборот от над 1,1 млрд. лв. Компанията регистрира ръст и от 5,5% по отношение на брой клиенти. Тази година компанията е инвестирала 62 млн. лв. за реновиране на 14 обекта и откриване на 12 нови магазина. Веригата разширява и централния си склад до София, като инвестира и 50 млн. лв. в нова складова база близо до Стара Загора, която ще отвори врати през 2025 г. С нея компанията ще разкрие 250 нови работни места, а обектът ще бъде сертифициран по международния BREEAM стандарт за зелено строителство, така че да има минимален отпечатък върху околната среда.  

В края на август е завършена реконструкцията на водещия магазин на веригата в кв. „Хиподрума“ в София, като са инвестирани 5 млн. лв. за обновяване на пространството, така че да отразява последните тенденции от Западна Европа.

Все повече от клиентите пазаруват онлайн, отчитат още от „BILLA България“, като основна причина за този начин на пазаруване е спестяването на време. Засега само клиентите на веригата в София могат да пазаруват онлайн, но плановете на компанията предвиждат през следващата година такава възможност да имат и хората в Плевен, Пловдив и Варна.

През тази година компанията започва да открива и нов тип магазини – „BILLA Днес“, които са направени с концепцията на малките квартални магазини и се фокусират върху свежия асортимент.

Догодина компанията планира да инвестира общо около 100 млн. лв. в развитието си. 3 млн. лв. ще бъдат вложени във фотоволтаични инсталации не само върху покриви на магазини. Планира се създаването на 5 паркинга с покриви от фотоволтаични панели.

Шапокас заяви и че в магазините да бъдат отворени каси на самообслужване, които приемат разплащания в брой, но това ще се случи, когато България приеме еврото.

От октомври компанията е въвела и нова програма за лоялност за своите клиенти, които, пазарувайки с BILLA Card, получават различни нива на отстъпки спрямо интензитета на пазаруването.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:37 | 15.11.23 г.
fallback
Още от Индустрия виж още