Първият голям проект за добив на литий в Африка без китайско финансиране ще подкрепи амбициите на САЩ за развитие на тяхната индустрия за производство на батерии за електромобили, пише Bloomberg.
Половината от продукцията от мината Ewoyaa в Гана, изграждана от австралийската фирма Atlantic Lithium Ltd., е предназначена за рафинерия, която Piedmont Lithium Ltd. планира да построи в Тенеси. Piedmont е вторият по големина акционер в Atlantic Lithium и се е договорил да предостави по-голямата част от средствата за проекта.
„Нашата инвестиция в Ewoyaa ще помогне за облекчаване на потенциални бъдещи ограничения на доставките в САЩ и ще осигури решаващи ресурси, за да помогне за намаляване на зависимостта на Америка от чужди нации, като Китай“, изтъква главният изпълнителен директор на Piedmont Кийт Филипс, цитиран от Bloomberg.
Китай инвестира сериозно в литиеви мини в Зимбабве, Мали и Демократична република Конго, за да осигури металите за батерии за своята бързоразвиваща се индустрия за електрически превозни средства. Доставката на стратегически важни минерали за батерии – включително литий, никел и кобалт – става все по-наложителна на фона на ценовата волатилност и натиска в лицето на американската администрация върху компаниите, които трябва да намалят своята експозиция спрямо Китай.
Въпреки че цените на лития се понижиха от миналогодишния си връх, надпреварата за метала привлече големите миннодобивни компании, автомобилните производители и дори петролните концерни. Прогнозираният дефицит от 2025 г. също стимулира търсенето на нови доставки.
Piedmont е готова да приеме равен дял в проекта в Гана, докато потенциалните китайски поддръжници искат контролен пакет, споделя изпълнителният директор на Atlantic Lithium Кийт Мюлер в интервю за Bloomberg.
Американската фирма, която доставя суровини на Tesla Inc. и LG Chem, упражни опция през август за придобиване на първоначален дял от 22,5% в Ewoyaa и се ангажира да финансира първоначално 70 млн. долара, необходими за разработването на актива. Освен това компанията ще осигури половината от допълнителните разходи след това.
Ewoyaa, третият по големина литиев проект в Африка в процес на разработка, ще се възползва от Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на президента на САЩ Джо Байдън, който предлага данъчни стимули в подкрепа на веригата на доставки на електромобили в страната.
„Това, което IRA прави за мен, е, че ми дава сигурност, че 50% от моя добив отива в съоръжение за хидроксид, което е предназначено за стимулирано преобразуване на батерии“, подчертава Мюлер.
Доставки от Африка
Прогнозите показват, че мините в Африка ще увеличат производството на литий повече от 70 пъти до 2030 г. в сравнение с обема от миналата година. Това би увеличило дела на Африка в световното предлагане на 14% от сегашния 1%.
Atlantic Lithium, която все още чака оценка за въздействието върху околната среда и съответното разрешително, иска да произведе първия си литиев концентрат в Ewoyaa през второто тримесечие на 2025 г. Производството в промишлен мащаб ще започне едва през 2026 г. с планиран обем от 36 хил. тона еквивалент на литиев карбонат – достатъчно, за да се захранят 800 хил. електромобила Tesla.
Компанията обмисля да преработва фелдшпат - вторичен продукт, който се използва в керамиката и плочките - както и да произвежда литиеви химикали с по-висока стойност от продукцията, която не е предназначена за Piedmont, добавя Мюлер.