fallback

Най-големите роботи в света се сблъскват с предизвикателство в лицето на електрификацията

Австралийската Rio Tinto ще тества нови локомотиви с батерии за своите дълги по 2,5 км влакови композиции, пренасящи желязна руда от мините до рафинериите

14:30 | 23.10.23 г. 7

Австралийският миннодобивен гигант Rio Tinto Group трябва да реши един важен проблем – електрификацията на своите автономни влакове, най-големите и дълги роботи в света, които транспортират желязна руда от мините до съответните съоръжения за преработка, пише Bloomberg.

Модифицирането на локомотивите на влаковите композиции с дължина от 2,5 км в електрически машини би помогнало за намаляване на употребата на дизел от страна на компанията – ключов източник на замърсяване в промишлеността – и би спомогнало за стимулиране на ангажимента за редуциране на преките емисии на парникови газове с 50% до 2030 г.

Всеки състав, комбиниращ обикновено три локомотива и 240 вагона, може да превозва около 28 хил. тона желязна руда, което се равнява на повече от 3,2 млн. долара товар по текущи цени.

От 2018 г. по-голямата част от курсовете през 1900-километровата железопътна мрежа на Rio Tinto в региона Пилбара, Западна Австралия, се извършават без пряка човешка намеса.

Тестовете с четири електрически локомотива на компанията Wabtec Corp. ще започнат през 2025 г. и са насочени към подобрения, които биха помогнали на технологията да стане жизнеспособна, споделя Ричард Коен, управляващ директор на звеното на Rio Tinto за железопътните, пристанищните и основните услуги.

„Става дума за това, че ние помагаме на производителите и разработчиците да стигнат до решение, което ни подхожда – защото, ако не се намесим, никой няма да го направи“, изтъква Коен, добавяйки: „Ще научим много за батериите в Пилбара, за батериите във влаковете“.

Тестовите локомотиви, които обаче ще се нуждаят от машинисти, имат около 7,5 мегаватчаса енергиен капацитет в сравнение с около 13 мегаватчаса за съществуващия дизелов парк на Rio Tinto. Повишаването на енергийната плътност на батерията до необходимите спецификации остава предизвикателство за сектора, подчертава Коен.

Компанията използва около 1,3 млрд. литра дизел годишно като гориво за миннодобивното си оборудване, камионите и влаковете, което представлява около 13% от общите преки емисии, става ясно от документи. Експериментите с по-малки камиони, захранвани с батерии, използвани в мините, ще започнат в Пилбара от следващата година.

Програмата за 940 млн. долара за внедряване на автономни влакове - която първоначално се сблъсква със закъснения и преразходи – предоставя доста ползи, споделя още Коен.

Роботизираните влакове имат подобрена скорост и капацитет, съкращавайки около два часа от обикновено 40-часовите курсове от мините до пристанищата и обратно, като елиминират необходимостта от спиране и смяна на машинистите всеки път, когато са завършили 12-часова смяна.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:59 | 23.10.23 г.
fallback
Още от Индустрия виж още