fallback

Въздействието на руските ограничения за износ на горива ще зависи от продължителността им

Барелите за експорт ще намаляват плавно съгласно приетото постановление, но при вдигане на мярката има вероятност от връщането им на пазара с главоломна скорост

22:32 | 22.09.23 г.

Решението на Русия да ограничи износа на дизелово гориво и бензин може да наруши доставките на горива преди зимата. Колко дълбоко обаче ще е въздействието на мярката – това зависи от продължителността ѝ.

Страната е доставяла повече от един милион барела на ден дизелово гориво досега тази година, с което, с малка преднина, тя се превръща в най-големия морски износител в света, според данни на Vortexa, цитирани от Bloomberg.

Това е огромна част от предлагането, която пазарът може да загуби в кратък срок – приблизително достатъчно, за да отговори на цялото търсене на Германия.

Загубата на предлагане и всяко последващо покачване на цената ще има значение не само за търговците на петрол и шофьорите на камиони. Дизелово гориво се използва и при корабите и влаковете, както и в селското стопанство, производството и строителството, накратко – дизелът е необходим за значителна част от световната икономика.

„Всичко се свежда до продължителността“, коментира Юджийн Линдел, ръководител рафинирани продукти в консултантската компания FGE. Руските рафинерии „вероятно биха могли да работят един месец, преди да се наложи да затворят отново поради ограничения на капацитета за съхранение“, коментира Линдел.

Доставки на дизел от Русия. Графика: Bloomberg

Русия въведе забрана за износ на горива с мотив, че иска да въздейства върху растящите цени на горивата на вътрешния си пазар. Усвояването на всички тези барели от вътрешния пазар обаче може да се окаже предизвикателство. Част от тях могат да се складират, а и някои рафинерии междувременно ще спрат производство заради обичайната профилактика.

В един момент страната ще трябва или да възобнови износа, или да намали производството на рафинериите. Последното ще доведе до недостиг на горива в страната.

„Въпреки че забраната е за неопределено време, не очакваме да продължи дълго“, коментира Коен Уесълс, анализатор петролни продукти в консултантската компания Energy Aspects.

Въпреки че неочакваната загуба на доставки повиши ключовите показатели на дизеловия пазар, движенията бяха сравнително слаби за такова голямо събитие. Това предполага известен скептицизъм сред търговците на дизел относно въздействието на мярката.

В Северозападна Европа премията на еталонните дизелови фючърси спрямо суровия петрол скочи в отговор на забраната, като временно надхвърли 37 долара за барел и достигна петдневен връх, според данните за справедливата стойност, събрани от Bloomberg.

Фючърсите за доставка през октомври също спечелиха спрямо горивото за доставка през ноември.

Глобалните доставки на дизел така или иначе бяха под сериозен натиск и преди забраната на Русия за износ. Производството на рафинериите е ограничено заради намалените добиви на суров петрол.

Преди нахлуването в Украйна барелите за износ на руски дизел по море се доставяха предимно до европейските държави. Санкциите заради войната обаче преобърнаха световните търговски потоци и сега Турция е водещ контрагент. Други дестинации за руските товари са Бразилия, Саудитска Арабия и Тунис.

Това не означава непременно, че тези страни ще поемат цялата тежест от намаляването на доставките от Русия. Пазарът на дизелово гориво е глобален: ако Турция или Бразилия например отчетат недостиг, други товари могат да се насочат към страните.

Забраната на Русия влезе в сила на 21 септември. Съгласно постановлението товари, които вече са приети за превоз от руските железници или които са получили документи за превоз по море, ще бъдат изнесени. Това показва, че дизеловите потоци ще намаляват постепенно.

Има изключения и за незначителни доставки, включително доставки до партньори в търговски алианси от някои бивши съветски републики, както и междуправителствени споразумения, хуманитарна помощ и транзит.

Когато забраната в крайна сметка бъде вдигната, съществува риск руските доставки да се върнат с главоломна скорост, тъй като износителите ще се стремят да се освободят от складовите наличности.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:32 | 22.09.23 г.
fallback
Още от Индустрия виж още