С още осем нови асортимента бира се разшири продуктовата листа от бири пред първото полугодие на настоящата година, отчетоха от Съюза на пивоварите в България (СПБ). И този сезон хит продължават да бъдат безалкохолните бири, премиалните марки и пивото със силно подчертан хмелов аромат, коментираха от браншовата организация на професионалния си празник днес.
За първите шест месеца на тази година от СПБ отчитат над 35 милиона лева капиталови инвестиции. Традиционно вложенията са за зелени иновации, оборудване и поддържане на най-добри практики в производството на бира.
През 2022 г. българските пивовари са произвели 500 млн. литра бира и са продали 523 млн. литра. На ден само в ресторантите, кафенетата и хотелите са се сервирали по 435 хиляди чаши от пенливата напитка. 13% от продажбите на пиво в страната се реализират през сегмента на заведенията, а останалите 87% - в магазинната мрежа и малки търговски обекти (т.н. „студен“ и „топъл“ пазар).
През летните месеци, от май до август включително, всеки ден се произвеждат 1,732 милиона литра пиво, а се продават над 1,911 млн. литра. 50% от пълнолетните българи консумират бира поне веднъж седмично, а близо 70% поне веднъж месечно. Най-големи любители на пивото продължават да са потребителите от района на Монтана, които пият 11 пъти месечно, следвани от жителите на Русе и Варна – 10 пъти, показва сравнението по региони.
През миналата година в страната са произведени 58 тона висококачествен хмел, който освен за родното производство, се изнася за редица страни, включително за най-големия производител на бира в ЕС – Германия, информираха още от СПБ.
„Пивото е единствената напитка с хмел. През последните години на процеса охмеляване се обръща все по-голямо внимание. Нововъведенията са довели днес консумацията на пиво да се превърне в социално изтънчено изживяване. Това се дължи и на новия профил на потребителите – с повече познания за пивото, готови да платят повече за по-качествени и новаторски продукти“, отбеляза проф. Габриела Маринова – една от най-изтъкнатите представители на пивоварната наука.
Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ, напомни, че пивоварите в страната продължават доброволно да поставят върху етикетите на своите продукти списък на съставките и енергийната стойност, за да могат „потребителите да са наясно какво съдържат различните бири“.
Доказателство за добрите практики са и кампаниите за социална отговорност и устойчиво развитие при производството на бира. През миналата година от пивоварните предприятия са пуснати на пазара 20440 тона стъклени бутилки, от които 57% са за многократна употреба. С най-новата инициатива на СПБ „Върни ме“ 10 хиляди магазина в страната имат поставен стикер със знака „Върни ме“, който има за цел да насърчи връщането на оборотните бутилки от бира в търговската мрежа.