За последните три години, включително през 2022 г., когато бяха най-кризисните години, инвестициите на българските пивовари са около 110 млн. лв. Това е изключително постижение и показва, че браншът се развива много активно. Пазарът също има ръст - за 2022 той е 3% в сравнение с 2021 година. За миналата година оборотите, по данни на статистиката, са 610 млн. лв. Инвестиционният процес е много активен. Извън тези средства се инвестира и в иновации, свързани с бутилки, опаковки, нови асортименти, нови продуктови предложения. Това каза Ивана Радомирова, председател на Съюза на пивоварите, в предаването "Клуб Investor" на Bloomberg TV Bulgaria.
В България, за разлика от последните новини от Великобритания, няма недостиг на суровини за пивоварната индустрия, каза гостът. "Имаме достатъчно количества и малц, и хмел и много хубава вода, с които се прави висококачествена бира", категорична е радомирова.
"Една част от суровините се произвеждат в България - около 50% от малца, който се влага в бирите, е българско производство. Останалите се внасят, най-вече от Германия и Чехия. Произвеждат се някои специални бири, които са с тъмен малц, какъвто в България не се произвежда. А има и лицензионни производства, които изискват специални малцове", изтъква още председателят на Съюза на пивоварите. "Независимо от кризите, пред които сме поставени, особено от войната в Украйна, Европа има достатъчно ресурси и произвежда малц, който е достатъчен за индустрията", добавя Радомирова.
По думите ѝ в началото на войната в българската индустрия е съществувал проблем, свързан с доставката на стъклен амбалаж, тъй като голяма част от него се произвежда в Украйна, но този проблем е преодолян, защото производствата са в части от страната, които не са директно засегнати и износът е продължи, като се е преорганизирала цялата логистика.
"В някои от другите страни имаше проблеми, свързани не точно с малца, а с амбалажа, но тези негативи се преодоляха. По-скоро проблемът е за производителите на зърнени култури и конкретно на ечемик, заради недостига на специалните торове, на които Украйна е производител", изтъкна Радомирова.
За "новата тенденция, която започна преди десетина години в САЩ след това дойде и в Европа", а именно т.нар. крафт бира, събеседничката сподели, че и в България всяка година възникват нови микропивоварни, като само през миналата година са открити четири такива. За да се изгради такава пивоварна, първоначалната капиталова инвестицията преди около две години е била около 180-200 хил. евро за микропивоварна с капацитет 200-300 хил. хектолитра (20-30 млн. литра) годишно. Радомирова заяви, че на фона на общия обем на българския пазар, който за 2022 година се изчислява на 5,2 млн. хектолитра, всички микропивоварни заедно заемат максимум 1% от пазара.
В страните от ЕС има около 8 000 микропивоварни, които произвеждат крафт бира, но в България бирата, която се консумира най-много, като стил пиво, остава светлото тип "Пилзен" - около 93-95%, добави гостът.
В страната ни вече можем да говорим за "един друг тип култура", подчерта Радомирова, добавяйки: "Напоследък за бирата започна да се говори по различен начин". Част от причините е, че вече има огромен асортимент от марки. "В страната вече има общодостъпни не по-малко от около 600 марки и асортимента пиво. А в страните от ЕС се произвеждат и предлагат около 50 000", изтъква Радомирова.
Делът на вносната бира, която се продава в България е около 4-5, като това са около 350 000 хектолитра, допълни гостът.
Целия разговор може да проследите на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.